Monday 20 December 2010

Kehilangan BULAT (2)

Sambungan daripada 'BULAT...Kehilangan yang tidk terucap 1'

Bagaimmana saya membawa Bulat pulang ke rumah dengan menunggang motorsikal beseorangan? Saya memasukkan Bulat ke dalam beg kemudian menutup zip dan meninggalkan sedikit ruang untuk dia bernafas. Sepanjang perjalanan dia mengiaw. Sehinggakan orang yang lalu bersebelahan saya memandang semacam.

Setibanya di rumah, saya langsung melepaskannya. Dia berlari-lari tak tentu arah sambil mengiaw dengan kuat. Kemudian saya memberinya makan nasi dengan ikan goreng. Dia makan dengan sangat lahap! Aduh, sungguh kasihan saya melihatnya. Saya fikir, kalau bukan saya yang menjumpainya pada hari itu, bagaimanalah agaknya nasib dia. Mujur tidak hujan, kalau tidak...

Kemudian, saya membelai-belainya. Cuba menjinakkannya supaya dia tidak takut dan mengiaw dengan kuat lagi. Tidak berapa lama kemudian dia tertidur di atas kerusi. Tidur dengan nyenyaknya. Emak saya sudah bising. Katanya, 'asal jumpa kucing saja, dibawa pulang.' Saya hanya diamkan saja. Kalau emak tidak mahu tak mengapa. Esok saya akan pulangkan dan cuba mencari tuannya. Apa tidaknya, beberapa hari sebelum itu, abang saya baru sahaja membawa pulang seekor kucing berwarna putih, yang diberikan nama Putih.

Keesokan harinya, sewaktu saya bersiap-siap untuk ke tempat kerja, seawal jam 6.30 pagi, saya lihat kucing itu keluar dari bilik air. Rupanya dia membuang air besar! Saya sangat teruja kerana dia pandai buang air di dalam bilik air. Risau juga pada mulanya.

Pagi itu, saya sedikit terlewat kerana menguruskan hal si Bulat. Emak menyuruh saya pulangkan kembali kucing itu ke tempat asal, tetapi saya tidak mahu. Nanti saya cari dahulu tuannya, kalau sudah jumpa baru saya bawa. Lantas, saya mengurungnya ke dalam sangkar. Dia menjerit-jerit, mengiaw seperti semalam. Dengan kuat dan nyaring. Saya berlari, tinggalkan dia di belakang ruamah dan segera ke tempat kerja. Dalam hati, sabarlah...tunggu aku balik petang nanti.

Tiba di tempat kerja, hati saya dibuai sayu dan kasihan. apalah nasib si kucing itu agaknya. Saya menghantar SMS kepada emak, bertanyakan bagaimana. Emak menjawab, 'Mak dah lepaskan dia. Kasihan, kau kurung dia lemudian tinggalkan tanpa air atau makanan. Sekarang, dia ada ni tolong mak sidai kain. Bagus dia, tolong mak.'

Saya punyalah risau, rupanya dia baik-baik saja di rumah. Nampaknya, emak sudah boleh menerima kehadiran Bulat. Jadi tidak payah pulangkan. Saya sangat gembira.

Saya dan adik-adik sangat seronok melihat keletah Bulat. Kami memberikan bermacam-macam cadangan untuk menamakan kucing itu.Pada mulanya Tupai sebab hidung dan telinganya hitam. Kemudian Badut sebab hidungnya ada tanda. Kemudian lagi, Kutip sebab kucing itu dikutip dari dalam longkang. Dan akhir sekali saya yang memberikan namanya sebagai Bulat kerana dia suka tidur dalam keadaan bulat dan matanya terbuka sangat luas dan bulat tidak seperti kucing lain. Kekal dengan nama Bulat sehingga ke akhir hayatnya.

Dia suka tidur bulat.
Dia suka tidur di hujung kaki saya waktu malam.
Bulat sangat comel
Bulat sangat cantik

Bulat sangat manja

Dia suka duduk seperti katak. Hehe.
Bulat suka bermain dan sangat lincah. Juga sangat comel dengan warnanya yang unik. Suka makan whiskas dan tidak suka nasi dan ikan. Whiskas yang berwarna hijau-merah. Kalau merah-oren dia tidak akan makan sehinggalah saya beli hijau-merah, baru dia makan. Suka memanjat pokok. Suka duduk di atas siling rumah dan berlari-lari di atasnya, sangat bising. Seperti rumah mahu runtuh.






Dia menjadi kesayangan saya. Saya akan mengingatinya selagi termampu. Pemergian Bulat mengingatkan saya tentang kematian. Yang hidup pasti akan mati. Juga mengingatkan saya supaya bersiap menghadapi sebuah kematian. Kematian insan tersayang pula bagaimana agaknya jika kematian kucing kesayangan sudah seperti hilang separuh jiwa? Ini memberikan pengajaran buat saya untuk siap menghadapi apa saja kehilangan. Mungkin ahli keluarga, sahabat baik atau sesiapa saja.

No comments: