Friday, 3 December 2010

Kek Batik

Ramai teman-teman saya memberitahu kek batik saya sedap. Benarkah? Ada yang meminta resepi, ada juga yang membuat tempahan selepas sekali mencuba. Alhamdulillah. Segalanya bermula begini.

Pertama kali mencuba buat kek batik, saya menemui kegagalan. Senang kata, tak menjadi. Keras. Baling ke dinding pun dindin tu boleh pecah. Agaknya terlebih coklat.

Kemudian, saya mencuba lagi. Kali ini, kek bati saya menjadi lembik. Agaknya terlebih air.

Seterusnya, saya mencuba lagi. Kalai ini, kek batik saya separa jadi. Rupa sudah ada, tetapi rasa kurang. Orang kata, tak berapa sedap.

Saya berfikir, bagaimana seseorang itu boleh membuat kek dengan sedap? Terutamanya, rakan saya yang pandai membuat kek. Saya menjadi cemburu. Minta bantuan daripada dia? Huh! Sudah terlebih bantu agaknya. Dia pun pelik, bagaimana kek batik saya tidak menjadi. Padahal, kek batik merupakan sesuatu yang mudah untuk dibuat.

Saya cuba lai, lagi dan lagi. Sehingga pada suatu hari, saya buat kek batik selepas sekian lama tidak mencuba. Saya membuat kek batk tersebut bersempena meraikan perpisahan saya. Saya buat kek untuk meraikan perpisahan sendiri. Saya berhenti kerja. Mungkin, kita sudah ada niat yang baik, nak menjamu makan kepada rakan-rakan. Jadi kek batik tersebut menjadi. Sangat cantik dan sedap. Justeru, saya menjadi pujian daripada rakan-rakan. Ada yang terus membuat tempahan daripada saya! Terima kasih Tuhan, kerana memberikan saya kesabaran dalam mencuba.




Di sini, saya ingin berkongsi resepi kek batik saya.

BAHAN-BAHAN:
- 1 biji telur
- 1/2 tin susu cair. (kalau menggunakan susu pekat, tambah sedikit air ke dalam adunan nanti)
-1 cawan milo (milo kalau nak letak lebih pun tidak mengapa)
-1/2 cawan serbuk koko
- Biskut meri 1 bungkus, dipatah-patahkan
- 1 papan coklat masakan + lemak sayur sedikit
- 1/2 buku Buttercup

CARA-CARA MEMBUAT:
- Pukul telur sehingga kembang.
- Bancur susu pekat dengan milo dan serbuk koko sehingga rata.
- Masukkan telur ke dalam bancuhan milo, serbuk koko dan susu tadi. Gaul sehingga sebati.
- Buttercup pula dipanaskan dalam kuali dengan api yang kecil. Kacau sehingga mencair.
- Kemudian, masukkan bancuhan telur, milo, serbuk koko dan susu ke dalam kuali yang berisi buttercup.
- Kacau sehingga rata dan biarkan bancuhan menjadi pekat.
- Selepas bancuhan menjadi pekat, angkat bancuhan dari atas dapur dan tuangkan ke dalam bekas yang berisi biskut meri.
- Gaulkan sehingga rata dan tekan biar padat. Sebaiknya menggunakan bekas loyang.
- Selepas dipadat-padatkan ke dalam loyang.
- Untuk lebih cantik dan sedap. Ratakan permukaan kek dengan coklat masakan.
- Coklat masakan tadi, cairkan di atas dapur.
- Kacau sehingga cair, kemudian tambah lemak sayur sedikit untuk nampak lebih cair dan berkilat.
- Setelah coklat cair, sapukan rata di atas kek batik.
- Setelah semuanya selesai, simpan kek ke dalam peti ais untuk 3 ke 4 jam.

Sekian, resepi kek batik daripada saya. Selamat mencuba!

2 comments:

✿....rossa alina....✿ said...

nape xgtau kame de resipi ni..huhuhu..nak buat lah.. :)

Siti Salha Rosman said...

Hehe, kek ni je yang taw buat. Cubalah, kalau jadi hantar kepada saya sikit yek :)