Saturday 1 May 2010

Cerita si tukang cuci...

Semalam merupakan hari terakhir saya bekerja sebagai tukang cuci atau cleaner. Saya sengaja memilih tarikh semalam (30 April 2010), kerana Jumaat hari yang paling tepat, hari terakhir bulan April. Tiga hari berturut-turut sebelum semalam, ada saja peristiwanya. 28 April, tarikh saya mendapat gaji terakhir (seronok), 29 April hari lahir saya yang ke-22 tahun (seronok juga), dan 30 April hari terakhir sebagai tukang cuci (seronok dan sedih).

Tugas saya di Kolej Integrasi Ilmu, Feldajaya Raja Alias ialah menyapu kelas dan koridor. Kemudian, bersihkan pejabat yang menempatkan bilik boss dna staf. Bilik pensyarah pun saya. Selepas menyapu dan membersih, saya mencuci pula. Cuci tandas. Antara yang paling letih ialah membersihkan dewan makan, menyapu dan mop lantai (saya akan sakit perut selepas setiap kali pulang dari dewan makan, penat sangat). Kalau ada masa terluang, saya cuci tingkap.

Malu? Ya, saya sangat malu bekerja sebagai tukang cuci. Tapi ini yang saya pilih dengan alasan mahukan pengalaman berharga. Saya malu sebab terpaksa berjumpa dengan kebanyakan orang. Mereka yang segak bergaya, pelajar-pelajar kolej yang tentunya pelbagai ragam. Sedangkan saya, memegang penyapu saja. Semasa di uni saya dulu, ada juga ctukang cuci di kolej saya. Dan kini baru saya tahu apakah perasaannya makcik cleaner sewaktu membersihkan kolej tempat tinggal saya dulu. Tapi semuanya alah bisa tegal biasa, bukan? Mula-mula memang segan, tapi saya tabahkan hati. Ingat niat kita kerja kerana Allah selain nak dapatkan duit daripada mengganggur tidak dapat apa. Sesekali nak juga merasa jadi orang bawah. Ya, memang bawah sebab tempat saya berehat di bawah tangga! (rasa macam Harry Potter pun ya juga)

Tidak ramai yang tahu status saya sebagai tukang cuci. Hanya mereka yang terdekat saja. Bukan malu untuk dihebohkan. Tapi, ianya pasti akan mendapat tentangan pelbagai pihak. Ahli keluarga terutamanya. Ada saja yang menentang. Katanya, tidak layak kerja tukang cuci kalau sudah ada diploma. Bagi saya, bukan tidak layak, tapi terlebih layak!

Sedih juga nak tinggalkan kawan-kawan dan makcik-makcik cleaner yang lain. Mereka banyak membantu. Dua bulan lebih buat kerja bersama dengan mereka semua. Daripada kerja ini, saya tahulah pencuci apa yang paling wangi untuk lantai, perabot, cermin, tandas. Kalau nak cuci cermin kasi betul-betul berkilat juga ada caranya. Tandas juga begitu kalau nak sentiasa segar baunya. Pewangi apa untuk tandas, bilik tidur, pejabat. Juga menepati masa sewaktu bekerja. Banyak yang dipelajari. Hari terakhir saya di sana semalam, saya buat sedikit jamuan perpisahan dengan cleaner yang lain. Semoga perkenalan singkat ini berkekalan dan diberkati Allah.

4 comments:

Norziati Mohd Rosman said...

Dah nak dekat raya nanti aku tahulah siapa yang paling sesuai untuk operasi cuci tingkap dan lantai. Hukhuk....

Siti Salha Rosman said...

Owh...itu kena gaji tu, sebab upah orang yang dah pakar dalam mencuci...:P

Nik Shikin said...

subhanallah..hebatnye pengalaman awk salha....

Siti Salha Rosman said...

Pengalaman berharga tu kak nik :)