Wednesday 12 May 2010

Belajar memasak dengan 5 Tahun 5 Bulan


Seronok betul membaca novel tulisan Hlovate. lain daripada penulis novel yang pernah dibaca. Kelainannya dari segi intipati cerita. Selama saya membaca dari bab awal hingga akhir, ada saja 'resepi' masakan yang sedap-sedap. Seronok juga kalau sekali-sekala membaca novel seperti ini. Sesuatu yang baharu (walaupun novel ini tahun terbitannya 2007).

Membaca buku ini tidaklah terlalu membosankan, kerana setiap bab diungkap dengan persoalan. Di akhir setiap bab pula mesti ada persoalan yang membuatkan saya tertanya-tanya. Persoalan ini diterjemahkan pula di dalam bab seterusnya atau bab yang akhir. Jadi saya tidak mudah berasa mengantuk ketika membaca dan berteka-teki sendirian sebelum membaca bab yang seterusnya.

Sudah menjadi kebiasaan bagi sesebuah buku cerita, tentu ada sesuatu yang kurang menyenangkan dengan penulisan atau perkataan yang selalu saja dibaca dari mula hingga akhir buku. Untuk 5 Tahun 5 Bulan sendiri, saya tidak suka bahagian Quizilla atau lebih tepat kuiz berkenaan peribadi seseorang. Bukan sedikit, tetapi banyak. Kadang-kala sampai tiga muka surat terjemahan kuiz. Saya tidak berapa suka bahagian itu kerana terlalu memikirkan personaliti watak utama, Ana. Jadi saya skip bahagian yang ada Quizilla.

Bercakap tentang perkataan pula, penulis lebih banyak menggunakan bahasa pasar seperti pulak, aje, jugak, takde dan macam-macam lagi. Selain tu, yang saya tidak berapa nak suka, dari awal hingga akhir bab, penulis tak tinggal perkataan aci redah, putus fius. Perlu ke letak perkataan seperti itu? (untuk lebih faham dapatkan novel ini).

Penulis meletakkan watak Ana sebagai telalu banyak bemonolog. Monolog yang terlampau, sehinnggakan memikirkan tentang ungkapan yang saya rasa tak patut. Sehinggakan, saya pernah berasa seperti membaca diari Ana. Bagi saya, penulis tak perlulah menyatakan dengan terperinci sangat monolog Ana seperti sebuah diari.

Dan bahagian yang palin saya suka adalah memasak. Tidak kira samaada watak Ana, Jebat, Yaya mahupun Along, pasti akan diselitkan resepi menarik. Contohnya Ana sedang berbual dengan Yaya di telefon ketika Yaya sedang membuat praline and cream, di sertakan sekali resepi, nasi ayam, peach cobbler, sandwich roll dan macam-macam lagi.

Sinopsis

Menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy sebenarnya tidak sesusah mana kalau tidak kerana Along Serbia yang sarkastik tu...

Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat-pedas aje.
Masin sangat la ni. Lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi. Kurang gula. Tapi campur sikit honey.

Namun inilah permulaannya dia belajar menajdi seorang Ana... dan dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya....

Kata Ana: Saya bukan orang yang dicari, Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal.

Kata hati Along: Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo di dalam Ana.

Siapa Ana? Dan siapa pula Jo di dalam hidup Along?

Sepertimana dia cekap sebangai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. Namun apabila datang bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak mula. Hatinya pernah berperi:boys're stupid. Some men too.

Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba. Pelajar luar Negara ini mengadun 5t5b secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati…mengisi nurani.


*** Tiga binatang untuk novel ini.

No comments: