Wednesday 28 April 2010

29 April 2010...Selepas dua puluh dua tahun

Entri ini ditulis pada waktu malam, beberapa jam sebelum menjelang hari lahir saya, iaitu pada Khamis, 29 April 2010 bersamaan 14 Jamadil Awal 1431H. Tarikh ini bukanlah tarikh keramat atau apa, cuma ia tarikh bersejarah, iaitu hari ulang tahun emak saya melahirkan saya. Atau untuk mudah difahami, hari lahir atau hari jadi saya yang ke-22 tahun. Saya dilahirkan pada jam 8.25 pagi.

Saya berfikir, apa yang sudah saya peroleh setelah 22 tahun? Apa yang tidak saya dapatkan selepas 22 tahun? Apa sudah bertambah atau berkurang imannya selepas 22 tahun? Pahala saya banyak mana selepas 22 tahun? Dosa saya berat mana selepas 22 tahun? Tingkah laku, perangai...adakah disenangi, memasak...pandai dah ke, mengemas rumah, menjadi anak yang baik dan solehah, dan....kahwin, semua ni perlu difikirkan ke?


Pada umur ini, saya sepatutnya sudah melangkah ke alam pekerjaan. Tetapi sehingga sekarang masih belum pernah merasa duduk di kerusi empuk dan bilik beraircond. Bukanlah memilih, cuma mahukan yang terbaik. Harapan saya, dengan umur yang berganjak setahun ini, saya dipermudahkan mendapat pekerjaan. Mohon murah rezeki. Juga berharap, amalan ibadah saya akan bertambah seiring pertambahan usia ini. Amin...

Terima kasih kepada kawan-kawan yang memberikan ucapan selamat. Semoga anda juga dilimpahi rahmat Allah. Selamat hari jadi kepada diri sendiri, sekian =)





No comments: