Thursday 21 July 2016

Review Buku: Momen-momen Mat Luthfi

P/s: Sebelum tu nak pesan, entri ni ada iras-iras gaya tulisan Mat sikit sebab tak tau pasai pa aku dah terikut gaya Mat tah. Dan entri ni sangat serius, kau kena baca baik-baik.



Buku ni juga saya beli semasa di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di MAEPS. Tapi tak dapat jumpa Mat la, takpe. Dah jemu tengok Mat kat Youtube lagipun Mat dah kahwin sis kecewa haha.

Mula-mula baca buku ni agak hambar juga. Selepas lima enam muka surat baru nampak tujuan asal buku ni diterbitkan. Lawak Mat kali ni bukan lawak kosong, tapi lawak ada isi. Deep sangat. Ada beberapa tajuk yang pernah saya baca di blognya dulu. Setiap kali selesai baca satu tajuk saya perlu fikir terlebih dahulu kelogikannya baru boleh kalih ke halaman seterusnya. Ada kala tersangkut di pertengahan cerita sebab tak sampai. Tinggi sangat bahasa Mat pakai. Sampai kena ulang baca baru sampai kahkah! Tapi ada juga beberapa plot yang tak sampai-sampai maksud dia saya tinggalkan saja. Maaf Mat, Mat tak salah pun. Kami pembaca ni yang salah sebab kurang ilmu barangkali.

Dush!

Kena tumbok diri sendiri bagi sedar sikit.

Saya sangat tertarik dengan mukasurat 17 di mana Mat ada menceritakan tentang kehidupan Banal. Banal ni maksud dia membosankan atau berulang. Dalam ni Mat memberitahu, Lefebvre iaitu filasuf Perancis dan Moran, historian British menceritakan teori Everyday tentang bagaimana rutin seharian terhasil daripada tekanan modeniti.

Rat Race merupakan contoh klasik bagaimana pusingan hidup manusia, 
daripada bangun tidurnya, berkejaran ke tempat kerja, bekerja, pulang, 
tidur dan ulang, menjadi satu banaliti yang menghakis makna diri.

Nak senang cerita, yang manusia ni cepat bosan dengan sesuatu perkara yang dia selalu buat secara berulang-ulang. Kita perlu melakukan sesuatu yang baru untuk menghilangkan kebosanan tersebut. Sebagai contoh, pengalaman pertama mendapat lesen memandu. Mula-mula rasa teruja sebab dapat lesen. Lepaih tu, bila dah selalu mengulang benda yang sama bawa kereta ulang alik pergi kerja, jiwa akan berpindah ke fasa sleepwalking di mana fizikal akan bergerak tanpa sedar, tanpa roh, tanpa makna. Sebab tu bila kau pergi bali kerja setiap hari, lama kelamaan kau bosan. Lalu, manusia akan cuba untuk keluar dari situasi ini dengan melakukan sesuatu yang baharu seperti kahwin lain, pergi bercuti, pergi hiking masuk hutan. Mula la cakap bos itu ini, cakap kerja aku tak dak life la weh, nak tukaq kerja lain la. Lepas tu kau tempah tiket flight kau pergi travel.  Kesimpulannya, jangan biarkan jiwa kita kosong. Isilah dengan ilmu yang bermanfaat. Hadiri majlis-majlis ilmu, bergaul dengan semua orang, solat jemaah di surau, makan di tempat yang berbeza, selalu pulang ke kampung jumpa mak ayah, bela kucing supaya boleh berborak-borak dengan kucing dan seumpama dengannya.

Paham dak? Selebihnya hampa baca la buku ni. Penat Mat tulih tapi hampa tak baca.

"Kita ni jadi baik pasal kita memang baik atau pasal kita ada suasana yang kondusif 
untuk menjadi baik?"

Tak lupa juga footnote yang sangat membantu walaupun ada benda yang remeh pun mat nak footenotekan. Hmm.

Terima kasih Mat untuk buku ni, suatu hasil yang menyedarkan diri. Diri yang selalu leka dengan godaan duniawi. Semoga Allah limpahkan rahmat kepada Mat dan keluarga. 4/5 bintang untuk buku ini.

Pada hari terakhir kita di muka bumi ni nanti, 
yang bakal terserlah bukanlah berapa banyak pencapaian 
peribadi yang berjaya kita rangkul, 
tetapi berapa banyak hati yang telah berjaya kita sentuh.
-Mat Luthfi-

No comments: