Friday 27 May 2016

Review Buku: Lelaki Terakhir Menangis di Bumi


"Pada setiap celahan kehidupan perlu kau lihat dengan kaca mata tarbiah."

Sebenarnya, sejak dari awal tahun saya mengidam sangat nak beli buku ni selepas membaca status-status facebook ZF Zamir berkenaan seorang pemuda hebat bernama Musa Nuwayri. Setiap kali dapat gaji mesti nak singgah DuBook waktu pulang dari kerja, nak beli buku kombo 3 buku RM50. Tapi belum cukup 3 buah, saya menangguhkan hasrat tersebut. 

Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk menjadi jurujual di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di MAEPS April lalu dan berada di sana selama dua minggu (Sabtu dan Ahad). Saya mengambil kesempatan utnuk membeli buku, meminta tandatangan dan bergambar dengan penulis. Kebetulan, reruai DuBook berdekatan dengan reruai Khafilah Buku. Kesempatan ini saya gunakan untuk menemui pemuda itu bersama bukunya. 

Tetapi sebenarnya, hakikat saya ni pemalu tidak dapat dinafikan. Saya beli buku ni pada Ahad minggu pertama. Dapatkan tandatangan penulis pada Ahad minggu kedua. Pada mulanya, saya merancang untuk bergambar bersama penulis sambil bertanyakan beberapa soalan. Tapi, bila sampai di reruai DuBook dan ternampak penulis, lidah aku jadi kelu weh! Kah kah! Habis punah soalan yang berbuku di hati.



Tajuk dan cover hadapan buku sangat authentic, sebab tu saya beli. Macam biasa, saya adalah seorang yang akan beli sesuatu buku sebab suka dengan cover hadapan buku. Macam Kunang Pesisir Morten tu. Jadi, kalau nak jadi boyfriend aku kenalah pandai pilih buku, kahkah! Ok gurau.

Buku ini adalah himpunan pengalaman penulis dari awal idea untuk membantu pelarian Syria di Jordan. Permulaan buku yang sangat mencengkam jiwa. Sebak dada baca bab pertama. Bertakung juga air mata ni, mujur tak tumpah. Kau wajib baca dari mula Musa ni dibesarkan sebab lepas tu baru kau tahu kental macam mana hati Musa ni. Padanlah dengan hasil didikan ibu bapa beliau. Buku ni bagi saya sangat lengkap. Lengkap dari awal cerita dia ke Jordan, bagaimana dia terjumpa anak-anak Syria di jalanan, bagaimana beliau tersedar akan kewujudan kem pelarian berdekatan universiti beliau, kira-kira 50 meter saja dari pagar universiti. 

Isi buku yang ringan untuk dibaca. Tulisannya juga sangat baik dan mudah untuk difahami. Saya kagum dengan semangat beliau yang kental sebab pada usia 19 tahun sudah mampu untuk menjadi ejen pengubah. Aku masa umur 19 tahun ada apa? Tengah repeat dua paper di UiTM Merbok sana tu. Belum mampu untuk mengubah apa-apa mahupun mengubah diri sendiri. *Sila hantuk kepala ke dinding*

Kisah bagaimana beliau berusaha mengumpul dana dan dikecam kerana bimbang berlaku penyelewengan terhadap duit sumbangan, sanggup tinggalkan kelas semata-mata untuk mneghulurkan bantuan, ditipu oleh NGO Arab, berjalan kaki dibawah terik panas dan suhu yang rendah, menaiki teksi untuk membeli barang keperluan dan banyak lagi cerita pahit manis beliau di sana. Sanggup berkorban masa dan pelajaran demi membantu anak-anak pelarian Syria di Jordan, secara berterusan. Bukan dah datang hantar bantuan, dan tinggal. Tidak! Aktiviti sukarelawan ini masih diteruskan sehingga ke hari ini sebab beliau sudah ada pelapis dan penyokong dengan tertubuhnya Tangisan Syria di Bumi Jordan. Boleh ikuti aktiviti mereka di facebook.. Alhamdulillah, Allah telah permudahkan tugas anak muda ini walaupun banyak cabaran dan dugaan dihadapi lebih-lebih lagi di negara orang. 

"Sudah ramai orang Islam yang datang dan menemu ramah kami. Datang mengambil gambar dan pulang tanpa tindakan susulan."

Buku ini bagi saya sebuah travelog. Travelog mencari redha Allah dalam membantu manusia yang memerlukan. MasyaAllah, semoga Allah melimpahkan rezeki buat Musa dan kawan-kawannya.

Buku ini juga seharusnya memberikan inspirasi kepada para sukarelawan di luar sana. Kepada rakan-rakan sukarelawan di luar sana, bacalah buku ini. Ambil inspirasi. Semoga anda semua diberikan kekuatan dan keikhlasan dalam membantu insan yang memerlukan.

"Kesenangan dan senyuman itu lebih bermakna jika dikongsi."

Terima kasih Musa!

4/5 bintang untuk buku ini.

No comments: