Friday 5 August 2016

Review Buku: DIAgnosis 2


Sekuel kedua dari buku bersiri DIAgnosis. Buku ni saya beli sekali dengan DIAgnosis 1 pada pesta buku tahun lepas. Tapi hanya berkesempatan untuk menghabiskan bacaan pada tahun ini, hu hu hu.

Untuk DIAgnosis 2 ni saya mengharapkan sesuatu yang lebih gempak dari DIAgnosis 1 memandangkan sais buku juga sedikit besar dan tebal. Kalau DIAgnosis 1 dulu ada beberapa penulis dan plot yang tidak begitu menarik, hambar dan sedikit bosan (secuali tulisan Dr Aizzat yang saya rasa deep gila), DIAgnosis 2 nampakya ada sedikit kematangan walaupun tak terlepas dari tulisan yang hambar. Ada beberapa penulis baharu yang dapat menulis dengan baik tak kurang juga tulisan yang meleweh. Mungkin tulisan-tulisan ini adalah tulisan daripada seorang doktor, jadi kau jang expect lebih. Akibatnya, buku ni tertangguh sedikit lama untuk dihabiskan. Memang tabiat saya untuk menangguhkan pembacaan jika terdapat beberapa plot dalam sesebuah buku yang tidak begitu menarik dan bosan.

Apa yang menarik dalam DIAgnosis 2 ni adalah yang pertamanya sebab ada beberapa tajuk dari penulis baharu lebih-lebih lagi sewaktu buku kedua ini diterbitkan, Dr Fatin Liyana dan Dr Anwar Fazal baru sahaja mendirikan rumah tangga, makin ramai la orang menyebut namanya. Siapa dia Fatin Liyana ni aku tak kenal weh. Blogger famous katanya, maaf sis baru keluar dari gua dik.

Tulisan Dr Fatin Liyana biasa saja, ringan dan santai malah lebih denkat dengan pembaca muda kerana menggunakan sudut pandang pertama iaitu gelaran "aku" ketika bercerita. Bahasa yang digunakan juga adalah mudah dan lebih dekat dengan pembaca bukan dari dunia medic. Bahkan, semasa baru sahaja membeli buku ini, bab pertama yang saya buka dan baca adalah tulisan Dr Fatin Liyana sebab mahu lihat, apa hebatnya Fatin Liyana sehingga namanya sering disebut-sebut. Beliau banyak bercerita tentang pengalaman seharian sebagai doktor pelatih yang sangat tertekan, tak sempat makan, tak sempat rehat, berlari ke sana sini, on call 24 jam. Begitu rupanya medic life.

*Dan kemudian, saya mula mengGoogle perkataan Fatin Liyana untuk mengenali figura itu dengan lebih dalam.

Hal kedua adalah tulisan Dr Beni Rusani. Umum mengenali Dr Beni lewat Twitter dan blog beliau yang sangat aktif berkongsi maklumat kesihatan, ternyata beliau mempunyai ramai peminat. Terutamanya gadis medik. Baca saja tweet-tweet di akaun beliau, ramai yang adore. Huk huk.

Saya agak tertarik dengan bab Malaena & The Last Conversation. Sebuah tulisan yang jujur. Sedikit-sebanyak, bab ini menyentuh hati saya tentang tujuan hidup.


Selepas membaca halaman 275 buku, saya tertanya-tanya pada diri. "Kalau aku ditakdirkan mati esok hari, apa yang akan aku lakukan pada hari ini?"

"Life is shorter than you could imagine. Better make full use of it. Don't just sit around in your chair whining about how bad life is treating you."

Ketiga, sudah tentu tulisan Dr Aizzat atau Dr Bajat yang sememangnya tidak pernah menghampakan. Deep dan tragik tu tetap ada seolah sudah menjadi suatu kemestian utuk Dr Aizzat menulis begitu. Membaca tulisan beliau juga membuatkan saya kembali terfikir tentang hal penciptaan Allah yang maha hebat iaitu otak. Sejujurnya, saya suka dengan tulisan Dr Aizzat. Walaupun bergelar doktor pakar bedah otak, tetapi hasil tulisannya tidaklah begitu berat dan rumit, masih mudah untuk difaham, begitu santai dan menyentuh hati. Membaca detik-detik cemas di dalam bilik pembedahan terasa seperti berpeluh satu badan seperti sedang menonton drama ER atau Grey's Anatomy! Kalau Dr Aizzat terjumpa entri ini, tahniah saya ucapkan kerana dapat meng'hidup'kan sebuah buku! Mohon doktor terbitkan sebuah buku penuh.

"The ruh (soul) is blown into Adam alayhi sllam starting from the head.
 The brain of mankind is very honored..." 
- Mufti Menk

Dan akhir sekali, bab Norad. Seriously, korang. Bacalah, kisah pengorbanan seorang doktor. Selebihnya, tak banyak yang ingin diceritakan tentang tulisan doktor lain seperti Dr Anwar Fazal, Dr Azzah, Dr Mafeitz dan Dr Mahyuddin. Anda boleh dapatkannya di kedai-kedai buku di seluruh Malaysia atau beli saja secara online di Instagram, ramai ejen jualan di situ selagi stok masih ada.

"Setiap DIAgnosis itu hakikatnya datang dari DIA. Doktor hanya perantara."

3/5 bintang untuk DIAgnosis 2.

No comments: