Sunday 8 July 2012

Ilmu dan tarbiyah

"Ilmu tanpa tarbiyah umpama jasad tanpa roh"

Kosong.

(sila jangan imagine Najwa Latif)

Pernah dengar kata-kata ini? Saya pernah dengar. Tetapi mendengar dengan penuh teliti dan memahami adalah beberapa hari yang lalu, lewat usrah bersama akhawat di masjid negeri. Meskipun topik yang dikongsikan adalah tentang Ramadhan, namun di akhir liqa' seorang sahabat sempat bertanyakan sesuatu kepada naqibah. Apa pendapat anti tentang ilmu tanpa tarbiyah? Saya sedikit pending, dan terpinga-pinga.

Hmm, mungkin ada segelintir anda tak berapa faham. Baiklah. Saya ingin katakan ilmu tak sama dengan tarbiyah, walaupun ia daripada golongan yang sama iaitu pendidikan. Tarbiyah bermaksud pendidikan. Menurut laman sesawang Wikipedia, tarbiyah membawa maksud proses pengembangan dan bimbingan, meliputi jasad, akal dan jiwa yang dilakukan secara berterusan, pendidikan dengan penyampaian ilmu serta boleh diamalkan dalam kehidupan seharian.  Ilmu pula bermaksud pengetahuan, menyelidik serta melakukan sesuatu untuk meningkatkan pemahaman manusia.

Jelas?

Tarbiyah itu sangat halus. Sebab itu saya setuju dengan kata "Ilmu tanpa tarbiyah umpama jasad tanpa roh". Kalau kita setakat pergi sekolah balik sekolah, buka buku tutup buku, nak exam baru nak baca buku kemudian timbullah persoalan, kita ni exam sebab apa? Sebab nak lulus? Hah! Samalah situasinya seperti ini. Kalau tak study tak boleh lulus exam. Lulus exam sebab nak apa? Sebab nak naik ke semester berikutnya dan dapatkan CGPA yang gempak! Kemudian, kita bukan praktikkan pun apa yang kita belajar. Selepas exam dah lupa apa yang dihafal. Yaaa, dah kalau belajar setakat nak lulus exam kannn.

Itu sebab, dalam Islam kita digalakkan mentarbiyah dan ditarbiyah dengan ilmu-ilmu agama. Bukan apa, ilmu ini untuk kegunaan seharian kita juga. Ingat ya, ilmu agama bukan sekadar keluar masuk masjid mendalami al-Quran, bahkan ia sangat besar dan menyeluruh. Nak makan, ada adabnya. Nak bergaul dengan lelaki yang bukan muhrim (bukan tak boleh, tetapi), ada batasnya, nak mendirikan rumah tangga, ada ijab dan qabulnya.  Nak bekerja sebagai seorang eksekutif, polis, jurugambar, penulis, tukang masak dan sebagainya, ada etikanya. Kerana segala apa yang dilakukan adalah semata-mata mahukan keberkatan daripada Allah.

Ada dua tiga orang teman saya yang sudah bekerja. Mereka sangat berkaliber dan bergaya. Setiap hari pergi kerja dengan rajin, bangun awal untuk persiapkan diri, katanya tak mahu lewat nanti ada bad record, susah nak naik gaji. Mereka sangat mengejar kenaikan gaji dan memilih tempat kerja yang menawarkan gaji yang lebih tinggi. Saya pula yang rasa cemburu. Ya, mereka sangat...orang putih kata workaholic. Tetapi sayang, banyak waktu senggang mereka tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Kerja office hour, pukul enam sudah pulang. Malam Facebook sampai lewat. Kalau hujung minggu tonton movie sampai ke pagi. Keesokan harinya bangun lewat, Ya lah, setiap hari bangun awal untuk ke pejabat. Waktu itulah nak tidur puas-puas. Kemudian, bangun makan dan sambung menonton movie ataupun Facebook.  Pernah suatu hari tu dia kata, 'hujung minggu aku ni kosong, duduk dalam bilik je online. Yalah, orang tak ada boyfriend nak bawa keluar.' Pernah saya ajak pergi usrah, ataupun daurah hujung minggu, ada pengisian sikit. Katanya, 'hmm, tak apalah...'

Saya berharap anda faham akan situasi di atas. Mereka faham. You Tube Ustaz Azhar Idrus selalu je ditonton dan banyak info tentang agama diperolehdari internet. Tetapi, ilmu jika tidak diamalkan maka jadi apa? Sia-sialah. Tuntut ilmu ni kena berguru, wlaaupun berguru dengan sahabat sendiri. Mungkin ilmu agama dia lebih tinggi daripada kita. Tak boleh sekadar membaca saja.

Oleh itu, isilah. Penuhilah dada kita dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat. Berdampinganlah dengan orang yang baik-baik, hampiri mereka dan bersahabatlah dengan mereka. Tidak rugi manapun.

P/s: Kalau saya lebih suka pepatah seperti ini, "Ilmu tanpa tarbiyah umpama langit yang cerah tanpa awan. Panas!"

Dapatkan Majalah Jom! Majalah khusus untuk panduan para Dai'e.

2 comments:

nor isneini mohd ayob said...

dulu masa belaja ko rajin ajak aku...aku ade la gak folo..kdg2 je malas ...hihihi :p

Siti Salha Rosman said...

Kesedaran tu datang dari diri masing-masing. Aku tak boleh paksa. Cuma, sedikit ralat. Tapi, kita tak boleh give up. Nak ajak orang buat baik memang susah. Kena berkorban sikit la :)