Friday 27 April 2012

Teh Tarik Bungkus

Situasi pertama:

Suatu pagi, di sebuah kafe, ketika saya sedang menyusun muffin yang baru dikeluarkan dari ketuhar ke dalam tray yang disediakan, seorang gadis datang menghampiri kaunter. Belumpun sempat gadis tersebut membuka mulut untuk memesan menu, terdengar satu suara meneriak: "Teh tarik bungkus satu!" Lalu saya segera menoleh ke arah gadis manis bertudung labuh itu berselang seli dengan empunya suara teh tarik tadi. Gadis itu tersenyum, dan saya mambalas senyuman itu. Kemudian, saya menoleh kepada kawan si pembancuh air, yang menyebut "Teh tarik bungkus satu!" tadi. Rupanya, si gadis manis bertudung labuh itu memang selalu memesan air yang sama setiap kali datang ke kafe. Dan gadis itu mengiakan sambil tersenyum. "Betul la tu, teh tarik bungkus satu."

Saya hanya tersenyum meleret sampai ke telinga untuk beberapa minit tanpa sepatah kata. Terasa geli hati melihat situasi itu.  Kata kawan saya, si pembancuh air itu, "Ha, kan betul. Memang dah agak dia akan pesan air yang sama apabila datang ke sini." Semenjak bekerja separuh masa di kafe itu, saya belum pernah bertemu dengan gadis manis bertudung labuh itu. Ini kali pertama.


Situasi Kedua:

Petang itu, pada hari yang sama, saya bergegas pulang ke rumah untuk membuat persiapan menghadiri majlis berbuka puasa atau iftar jamie bersama teman-teman usrah. Setibanya di suatu tempat yang dijanjikan, saya bersalaman dengan naqibah dan usrahmates. Ketika itu, azan waktu Maghrib sedang berkumandang. Kemudian, saya terpandang satu wajah yang sama dengan wajah yang dia kenali di kafe siang tadi. Sah! Dia adalah si gadis bertudung labuh yang memesan teh tarik bungkus itu. Hati saya terus rasa berdebar dan teruja! Dia menegur dahulu. "Awak yang dekat kafe tadi kan?" Saya mengiakan sambil menuding jari ke arah gadis itu dan berkata "Teh tarik bungkus?". Dan tawa pun berderaian. Namun, kerana menghormati azan maghrib, kami ketawa sekejap sahaja. Kemudian, kami terus bersalaman sebelum berbuka puasa bersama-sama. Perasaan saya sangat seronok yang tidak terkira! Sungguh aturan Tuhan itu sangat hebat.

Selepas solat Maghrib berjemaah, saya sempat bersembang dengan lebih panjang dan bertaaruf secara ringkas dengan gadis itu. Nur Hasanah namanya. Orangnya manis, kecil molek, dan statusnya sudah berpunya. Katanya, sungguh, ini adalah pertemuan yang tidak disangka. Walhal, kita sudah bertemu sebelum itu.

Sejak haritu, kata-kata "teh tarik bungkus" terus menjadi sebutan dan gurauan serta menjadi pengikat ukhwah antara kami.

P/s: Terima kasih Allah dengan pertemuan yang begitu manis ini.

"Ukhwah fillah abadan abadaa..."

1 comment:

Tasneem Yusmadi said...

comelnyeee! ukhwah fillah abadan abada.so true!