Tuesday 17 July 2012

Semusim pertemuan

Teman maya. Mungkin ini adalah ungkapan yang sesuai. Sebenarnya, kami sudah lama saling mengenali di laman sosial. (Sila jangan fikir ini cinta pandang pertama, ok!) Cuma baru-baru ini saya berkesempatan bersua muka dan beramah mesra dengannya. Siapakah dia? Nanti, biar saya ceritakan terlebih dahulu detik perkenalan itu. Cewah!

Kira-kira lebih satu tahun yang lalu (sayapun sudah hampir lupa sebenarnya mungkin sudah dua tahun), saya menambah dia sebagai rakan di laman sosial facebook. Memang ketika itu saya suka menambah rakan yang yang ada kena mengena dengan penulisan, buku dan Goodreads. Tak sangka, rupanya dia pernah sekampus dengan saya ketika menuntut di UiTM Kedah. Beliau kini sedang mengambung pelajaran di UiTM Shah Alam.

Tidak puas bersembang di facebook chat yang selalunya annoying tu, kami bersembang di YM! pula. Dari situ, kami bertukar cerita mengenai buku yang baru dibaca dan baru dibeli atau juga buku yang paling best. Yang paling menarik, kami berkongsi minat terhadap penulis yang sama iaitu Faisal Tehrani (FT). Oh!

Beliau sangat cepat membeli buah tangan terbaharu FT dan tanpa segan silu berkongsi cerita dengan saya. Hehe, comel je kan? Saya ni jenis yang agak pending bab buku terbaru. Bila orang lain dah beli, baca dan buat ulasan di blog barulah saya tahu mengenai kewujudan buku tersebut. Uh! Sangat kasihan.

Pada bulan Mac 2012, saya mendaftar sebagai pelajar baharu di UiTM Shah Alam. Tiba-tiba saya teringat akan beliau. Rupa-rupanya, fakulti kami bersebalahan! Sebenarnya bukan besebelahan, tetapi kami berkongsi bangunan yang sama. Dia pelajar jurusan Undang-undang, jadi boleh la selalu jumpa. Oh, lupa. Kami belum pernah bersua muka, hanya berkenalan di facebook.

Kewujudan Twitter lebih mendekatkan lagi, orang kata dah tak ada segan-segan lagi nak bersembang. Setiap kali dia tweet tentang buku, laju je saya balas dan retweet semula. Pernah sekali dia tweet. "Akak, saya rasa tadi saya nampak akak di surau level 7!" Selepas mengetahui kelasnya bersebelahan surau level 7, selalulah saya pergi untuk solat Zuhur di sana. Dengan harapan akan selalu jumpa. Haha! Tetapi, tidak...susah juga nak terserempak dengan dia.

Kemudian, beberapa orang teman Tunas Mekar saya mendapat kontrak untuk berniaga di kafe Fakulti Pengurusan Perniagaan. Dan di situlah kali pertama saya terserempak dan bersua muka dengannya. Kebetulan, (memang banyak kebetulan sebab ini aturan Tuhan yang sempurna) dia merupakan rakan satu sekolah dengan salah seorang teman saya yang mendapat kontrak di kafe tersebut. Ah! Alangkah kecilnya dunia ini. Kami bersembang-sembang kosong dengan penuh teruja kerana akhirnya dapat juga berjumpa!

Baru-baru ini berlangsung Pesta Buku Selangor. Kami berjanji di Twitter untuk bertemu pada Jumaat, 6 Julai 2012. Pada hari tersebut, penulis profilik Faisal Tehrani akan datang membuat sesi bacaan cerpen pelbagai bahasa. Bagi dia, mungkin sudah banyak kali jumpa. Saya pula yang berdebar sebab pertama kali jumpa. Hehe. Alhamdulillah, sempat jumpa, minta tandatangan dan bergambar. Sebelum itu, saya SMS kakak, mengatakan keterujaan bertemu dengan FT. Huh, kakak saya ketawa kerana dia sudah selalu jumpa FT.

Pulang daripada pesta buku, kami pergi makan malam bersama. Kami bersembang dengan penuh isi (bukan sembang kosong) tentang jurusan undang-undang yang diambil, sebab saya pernanh terbaca blog beliau yang macam struggle menjadi seorang pelajar law. Kemudian bercerita tentang fakulti perniagaan yang berhantu. Errrk!

Selepas makan, kami pulang. Dan sebelum dia masuk ke kolej sempat lagi bercerita. Katanya, kalau nak jumpa FT selalu kenalah jadi penulis dan berguru dengan FT. Saya? Gulp!

Seminggu selepas pertemuan itu, peperiksaan akhir pun tamat. Seya bertemu dengan dia lagi, kali ni sekejap je sebab mahu memulangkan sesuatu yang tertinggal. Pertemuan yang singkat tetapi banyak isinya. Saya sempat menghulurkan satu bar panjang coklat Cadburry sebelum pulang dan mengucapkan selamat bercuti. Semoga kami beroleh keputusan yang baik. Amin.

P/s: Kerana terlalu teruja di pesta buku, kami terlupa untuk mengabadikan gambar bersama. :p


No comments: