Tuesday 23 March 2010

Dari Jahitan ke Kraftangan

Selepas hampir setahun saya mendalami ilmu jahitan dan busana Melayu moden, kini saya mula beralih angin. Ialah, monsun tidak selalu ke timur laut bukan? Jadi saya mencabar diri untuk mencuba sesuatu yang baru. Bukan bermaksud saya ingin meninggalkan bidang jahitan. Sedikitpun tidak. Kerana saya telah mula jatuh cinta dengan busana jahitan sendiri! Cuma, saya rasa tertarik dengan keunikan hasil seni kraftangan. Betapa kagumnya ciptaan Tuhan. Dikurniakan otak untuk manusia berfikiran kreatif dan kritis. Diberikan pula jemari halus yang rancak menganyam. Tidak terbilang dengan nikmat yang lain juga.

Sejak sebulan yang lalu saya telah mula mempelajari seni kraftangan iaitu bakul, bukan rotan. Tetapi bakul yang menggunakan kertas surat khabar lama. Saya mempelajarinya daripada seorang kawan. Belajar dua kali saja saya sudah boleh buat sendiri. pada mulanya rasa malas nak belajar menganyam bakul, memandangkan kerjanya yang sedikit rumit. Namun, di atas desakan emak yang mahukan saya pelajarinya dengan harapan dapat dijadikan sebagai saguhati tetamu untuk majlis perkahwinan abang penggal kedua 2010 nanti, saya gagahi juga. Setelah mencuba beberapa kali, saya berjaya menghasilkan sebuah bakul yang bagi saya cukup unik! Malah sering disalah anggap oleh kebanyakan orang yang menyangka ia adalah bakul rotan. Modal yang diperlukan tidaklah sebesar mana. Tetapi, berdasarkan survey di kedai-kedai barangan perkahwinan, harganya sekitar RM1.00 hingga RM2.00 untuk bakul yang bersaiz kecil. Boleh la buat side income nanti..;)

Alhamdulillah, dalam masa kurang sebulan saya sudah dapat menyiapkan lebih kurang 30 buah bakul. Sepatutnya boleh banyak lagi, tetapi terpaksa dilepaskan atas komitmen bekerja dan menjahit. Terpaksalah bahagikan masa dan tenaga untuk semua kerja-kerja itu. Dan atas komitment itu semua, aktiviti penulisan saya terpaksa ditangguhkan sementara waktu. Cuma hujung minggu kalau tiada urusan penting, saya akan menulis sedikit. Itupun kalau ada ilham, kalau tiada saya biarkan saya cerpen saya tertangguh. Nak buat macam mana. Jadi, saya kena rajin-rajin bekerja, menjahit, menganyam dan menulis.

bakul ini sebagai contoh,ada juga. tapi saya macam tak larat nak buat je.

No comments: