Friday 26 March 2010

Antara Mimpi dan Realiti

Mimpi cabut gigi dan ular

Beberapa minggu lepas (lewat sikit sebab terlupa pasal ni), saya mengalami dua buah mimpi pada hari yang berbeza. Hari pertama, saya mimpi kena cabut gigi. Geraham saya yang berlubang tu sudah rosak dan harus dicabut. Memang sebelum tidur malam tu saya mengadu sakit gigi geraham. Menurut doktor gigi, geraham yang berlubang sudah tidak boleh ditampal kecuali cabut. Kalau tak nak cabut kena tanam akar (tak faham prosesnya). Tapi tak nak buat, sebab takut. Heheeee. Mungkin kesakitan yang mencengkam ini terbawa-bawa hingga ke dalam mimpi.

Hari kedua pula (bukan berturut-turut), saya mengalami mimpi dililit ular! Tidak ketahuan pula di mana lokasinya. Apa yang pasti waktu itu siang. Lalu, saya berjaya membuka liltan ular itu dengan jayanya.

Rupa-rupanya, di sebalik mimpi-mimpi itu ada kisah yang tersirat. Saya menceritakan kepada mak, kemudian mak memulakan pandangannya berdasarkan mimpi-mimpi saya. Mimpi yang pertama, mimpi sakit gigi dan kena cabut, kata mak alamat berputih mata. Apa-apa yang dihajati tidak kesampaian. Kalau sudah dapat kemudian ada halangan. Saya pun teringatkan beberapa tawaran kerja yang saya terima tapi tidak kesampaian untuk pergi. Ada saja halangan.
Mimpi kedua, dililit ular, kata mak orang yang datang nak masuk meminang tidak jadi! Kesitu pula. Kalau dah sampai depan rumah, bpleh patah balik.

Samaada tanggapan mimpi-mimpi ini hanya sekadar mitos atau pun apa, ia tetap sekadar 'andaian'. Tidak boleh 100 peratus percaya. Mungkin ini semua suatu kebetulan. Kerja yang diterima saya tak dapat pergi. Pasal pinangan tu...tiada komen. Jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Bukan itu saja, bahkan semua kejadian di muka bumi ini, qada dan qadar atas ketentuan Allah. Hanya pada Dia yang harus kita percaya. Segala mitos itu mungkin pepatah orang tua-tua saja untuk menyedapkan hati atau untuk mengingatkan kita supaya lebih berhati-hati. Apapun, mimpi ini hanyalah mainan tidur.

(Sedikit artikel bekaitan mimpi)

Daripada Abu Hurairah, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Apabila hari kiamat telah dekat, jarang mimpi seorang Muslim yang tidak benar. Mimpi yang paling benar adalah mimpi yang selalu berbicara benar. Dan mimpi seorang Muslim adalah sebahagian daripada 45 jenis nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga jenis iaitu mimpi yang baik adalah khabar gembira daripada Allah, mimpi yang menakutkan atau menyedihkan datangnya daripada syaitan dan mimpi yang timbul kerana ilusi, angan-angan atau khayalan seseorang. Maka kerana itu jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah kemudian solat dan janagn menceritakannya kepada oang lain." (Hadis Riwayat Muslim)

Namun, mimpi bagi insan yang jauh daripada keimanan kebanyakannya datang daripada syaitan. Jika mimpinya itu benar-benar menjadi kenyataan, maka ia sebagai peringatan daripada Allah agar mereka yang jauh daripada kebenaran (hidayah) itu kembali dekat kepada-Nya. (Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)

Semoga kita sentiasa menerima hidayah daripada Allah SWT. Amin.

No comments: