Saturday 15 January 2011

Darwinisme dalam novel Kasih Nan Agung

Entri ini diwujudkan selepas saya membaca novel yang telah memenangi tempat pertama Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) 2008, Kasih Nan Agung oleh Sri Rahayu Mohd Yusop. 

Sinopsiis:

Novel ini mengisahkan tentang Jaka Sulaiman Awang Safar yang menuntut jurusan paleoantropologi tahun akhir di Universiti California, Berkeley, Amerika Syarikat.  Beliau menentang segolongan ahli akademik di universiti itu yang mendukung teori evolusi Charles Darwin. Keutuhan pegangan Jaka Sulaiman dalam melawan hegemoni ilmu Barat, dia berjaya meruntuhkan teori evolusi Darwin secara ilmiah dengan pendekatan ilmu Islam. Kehadiran watak Jaka Sulaiman bersandarkan wahyu Allah berjaya menenggelamkan dominasi Barat dalam mempertahankan falsafah mereka yang batil dan berselindung di sebalik hujah-hujah palsu serta mengelirukan.

Marah. Sudah tentu marah apabila kamu mendengar ada pihak yang mengatakan nenek moyang kamu adalah gorila. Dan kamu adalah keturunan gorila. Itulah yang dialami oleh watak utama, Jaka Sulaiman semasa mendengar simposium Kebangkitan Semula Neo-Darwinisme: Bukti Baharu, Kebenaran Lama. Beliau menentang keras apabila Maximillian Blake, seorang pembentang, mengatakan manusia dan mawas datang daripada keturunan yang sama. Siapapun yang tidak marah bukan?

Buku ini sangat bagus untuk remaja. Bahasa yang mudah dan santai. Mesejnya sangat mendalam dan saya sukakan novel yang mengandungi fakta-fakta sejarah.

Novel ini juga telah mengingatkan saya kepada peristiwa beberapa tahun yang lalu. Sewaktu saya di Tingkatan Enam (sementara sahaja), saya pernah membahaskan isu ini dengan seorang guru matapelajaran Sejarah. Ketika itu, sekitar tahun 2006 sedang hangat diperkatakan tentang kelibat makhluk yang digelar Bigfoot atau lebih dikenali sebagai Orang Mawas, dilaporkan muncul di Johor. Saya mencari semula beberapa artikel surat khabar yang masih saya simpan sehingga hari ini, dan membacanya semula. Tajuk artikel tersebut: Bigfoot Johor saki baki manusia prasejarah. 

Soalan saya kepada cikgu (saya sudah lupa namanya) lebih kurang berbunyi begini, "Cikgu, apakah manusia berasal daripada Bigfoot? Berbulu-bulu seperti zaman pra-sejarah. Tetapi bagaimana pula dengan Nabi Adam? Nabi Adam juga berasal daripaada keturunan Bigfoot?"

Cikgu saya tersengih mendengar jawapan daripada saya.

Jawapan cikgu, "Kita sebagai orang Islam seharusnya percaya kepada Al-Quran dan kelahiran Nabi Adam. Nabi Adam bukan berketurunan Bigfoot atau Orang Mawas. Manusia adalah sebaik-baik kejadian.  Mempunyai akal untuk berfikir dan hidup berbudaya. Manusia prasejarah menerusi Teori Darwin itu adalah satu mitos. Biarpun dia ada bukti fosil-fosil, itu belum cukup untuk membuktikan kewujudan manusia zaman tersebut. Itu semua adalah teori evolusi orang barat. Mereka yang tidak mempercayai agama Islam mana mungkin hendak mempercayai Nabi Adam? Jadi, kita orang Islam sudah tentunya percaya kepada Al-Quran dan percaya akan kewujudan Nabi Adam serta asal usul kejadian manusia.

Surah Al-Mu'minun:

"Dan sungguh. Kami telah menciptakan manusia dari saripati (berasal) dari tanah." - Ayat 12
"Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim)" - Ayat 13
"Kemudian, air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang-belulang, lalu tulang-belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian, Kami menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Mahasuci Allah, Pencipta yang paling baik." - Ayat 14.

Ya, Allah adalah Pencipta yang paling baik. Sesungguhnya Teori Evolusi Darwin itu tidak boleh pakai. Karut yang karut! Menyesal dulu, semasa di Tingkatan Satu, dan Tingkatan Enam belajar zaman pra-sejarah. Tetapi, kalau dah tahu Teori Darwin tu tak betul, kenapa ada lagi kandungannya di dalam buku teks? Kenapa tidak ditukarkan saja asal-usul kejadian manusia itu seperti yang terkandung di dalam Al-Quran?

8 comments:

kuli al-khaliq said...

salam...
mcam harun yahya membicarakn ttg teori evolusi..
sy stuju dgn kata2 salha...kl teori darwin salah knp ank2 didedhkn ttg teori sbgini??spatutnya sej kita lbh menekankan kejadian adam dan hawa..dan kejadian manusia mnurut acuan islam..buku rujukan ambil saja al-quran..dasar kerajaan yg didoktrin pemikiran barat..inilah buktinya bahwa kita masalah blom merdeka..
sy bangga dgn parent salha kerna sudah menerapkan ttg kejadian adam...

Siti Salha Rosman said...

Terima kasih Badura.

Seperti kata watak utama, Jaka Sulaiman, mengapa dia belajar Paleoantropologi kalau dia sudah tahu jawapan bagi asal usul kejadian manusia?

Katanya, dia mahu menuntut ilmu paleoantropologi kerana ingin menghayati keindahan dan kesempurnaan ciptaan Tuhan dalam diri manusia dan juga makhluk lain seperti mawas.

Malaysia ni pelbagai bangsa. Bimbang kalau merujuk al-Quran saja untuk belajar sejarah, kaum Cina dan India tentu skip subjek sejarah di sekolah bukan?

kuli al-khaliq said...

saya pelik dengan pemikiran begini..knp perlu kita risau sekiranya mereka skip kelas???sedangkan masalah ponteng pun kita xdpt tangani even gaya pengajaran dipelbagaikan??
percayalah kunci nya adalah keimanan...percaya xsekiranya dari kecil lagi kita menerapkan islam neither islam nor non muslim mslh moral xkn berlaku??sedangkan itu adalah jaminan Allah...xda nas atau dalil yg melarang kita mengajar al-quran kpd non muslim...

di sini dpt kita lihat tahap keyakinan kita pada Pencipta...

Siti Salha Rosman said...

Ya, masalah agama tidak akan selesai kalau diisukan. Lihat saja sekarang. 1 Malaysia yang dibanggakan. Konon budaya, bahasa disatukan. Agama nak disatukan jugak ke? Nak tak nak kita terpaksa ikut. Tetapi jangan ikut bulat-bulat. Kita kena ada pendirian jugak.

Kalau di sekolah cikgu ajar: "Menurut teori Darwin manusia berasal daripada beruk"

Tetapi di rumah, kita ajarlah adik atau anak kita dengan al-Quran: "Manusia berketurunan nabi Adam. Sebaik-baik kejadian adalah manusia. Bukannya beruk"

kuli al-khaliq said...

"Agama nak disatukan jugak ke?" suatu soalan utk sy ke??

yg sy fahami dr statement salha...salha memahami bhwa kita berketurunan adam..dan menolak teori darwin...tp dlm msa yg sama salha masih menyokong pembelajarn teori itu??begitu kah??

tahukah bhwa ini lah yg dimahukan oleh bangsa lain??

cubalah baca buku Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going...ini realiti kehidupan..bukan sekadar yg berlaku di s'pore...

jika suatu hari nanti tazkirah dgn azan xdpt dibezakan??terhetuk br nak terngadah...

Siti Salha Rosman said...

Eh, bukan. Maksud saya, agama tu kita kena ada pegangan sendiri. Siapa kita nak menghalang pembelajaran di sekolah? Itu saya kata, jangan terima bulat-bulat.

Contoh, kalau cikgu mengajar subjek Teori Darwin, tiba-tiba seorang pelajar kata, "Cikgu saya tak nak belajar subjek ni sebab saya bukan berasal daripada monyet. Saya nak cikgu mengajar menggunakan al-Quran." Padahal, di dalam kelas tersebut ada pelajar Cina dan India. Sudahnya nanti jadi perbalahan agama pula. Untuk menyedapkan semua pihak, pelajar kena lah jugak belajar, untuk SPM terutamanya. Itu maksud saya.

"Agama nak disatukan jugak ke?" Tu saya nak tanya Najib. Hehe, sebab sekarang ni saya tengok dah bercampur aduk. Gagasan tu dia yang buat. Terus terang saya katakan saya tak sokong gagasan 1Malaysia!

Anonymous said...

Salam,

Saya berbesar hati Siti Salha meresensikan KNA. Disulami juga dengan pengalaman peribadi. Terima kasih kerana sudi membaca.
Sri Rahayu Mohd Yusop

Siti Salha Rosman said...

Terima kasih juga kepada Puan Sri Rahayu kerana sudi bertandang ke blog saya. Ini cuma luahan daripada saya yang tidak berapa arif saja.