Saturday 14 August 2010

Ramadhan Pertama


Dulu, masa di tahun-tahun akhir ketika menuntut di UiTM Kedah, saya pernah membuat pengumuman di laman Friendster (yang kini sudah tidak berapa aktif), tentang Ramadhan Terakhir. Ramadhan terakhir kami sebagai pelajar di sana. Pengumuman saya mendapat respon yang pelbagai daripada kawan-kawan. Tetapi pada hari ini, Ramadhan kali ini saya ingin membuat pengumuman baharu tentang Ramdhan Pertama pula. Orang selalu kata, tanpa permulaan tidak mungkin akan ada pengakhiran bukan? Tetapi kali ini, dengan pegakhiranlah saya ketemu permulaan.

Ramadhan Pertama mungkin boleh jadi tahun lepas, memandangkan saya sudah grad penghujung Mei 2009. Ramadhan pertama selepas tidak bergelar pelajar. Tetapi, saya mahukan Ramadhan Pertama itu untuk tahun ini. Kenapa Ramadhan pertama? Kerana Ramadhan kali ini saya sambut dalam situasi berkerja tetapi bukan berkerjaya. Kerja saya lebih banyak pulang malam. Apa yang pasti, ibadah tarawikh kali ni sudah tentu akan lebih banyak di rumah berbanding berjemaah di masjid seperti Ramadhan sebelum-sebelumnya. Tetapi tidak mengapa. Alah bisa tegal biasa. Terpaksalah teruskan juga. Jangan jadikan pulang lewat sebagai alasan tidak bertarawikh.

Ramadhan kali ini juga merupakan Ramadhan Pertama saya mengambil tempah menjahit baju untuk raya. Kalau sebelum ni saya belum cukup keberanian untuk mengambil tempahan. Tetapi tahun ini saya seratus peratus berani menyahut cabaran. Buat apa ada ilmu tetapi tidak dimanfaatkan, tidak gitu? Ini semua juga atas dorongan keluarga dan teman-teman yang mahukan saya menjahit.

Samaada Ramadhan itu yang pertama atau yang terakhir untuk anda, ingatlah bahawa sesungguhnya Ramadhan itu tetap sama seperti sebelumnya atau yang akan datang. Cuma pahala kita saja yang mungkinkah bertambah ataupun berkurang. Selamat menjalani ibadah puasa kepada semua pengunjung blog.

No comments: