Sunday 25 April 2010

Pembacaan yang lembab (buku)

Buah tangan dari Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tempoh hari boleh dikatakan sangat sakan. Saya sendiri pergi ke sana, tapi tidak membawa pulang apa-apa. Kemudian, memesan beberapa tajuk buku kepada kakak, dan dia telahpun membawanya pulang. Lima buah buku kesemuanya, Harry Potter sudah cukup tujuh siri, Mekar Sakura di Mimbar Cinta (Ilham Hamdani) dan 5 Tahun 5 Bulan (Hlovate), dan dua belas buah majalah Tunas Cipta (Jan-Dis 2009). Tahun lepas tak berkesempatan nak beli satu pun.Saya sangat teruja dapat kesemua buku yang dipesan, dan rasa tak sabar nak baca. Namun, sehingga hari ini...sudah hampir sebulan, kesemua lima buah buku tu belumpun sempat dibaca.

Saya cuma membelek-belek, dan membaca sinopsisnya. Saya tidak betah mencuri masa. Kalau ada seminit dua atau masa menunggu, saya lebih gemar merehatkan minda. Tidak mahu berfikir. Siangnya kerja, malam dihabiskan masa dengan menjahit. Setiap hari saya hanya memandang saja buku-buku itu tersusun di rak. Dalam masa terdekat ni, ada beberapa tempahan yang perlu disiapkan.


Mulai minggu depan, saya akan kembali duduk di rumah. Kebanyakan masa nanti saya mahu habiskan dengan membaca. Membaca sebanyak mungkin. Kena rajin-rajin membaca. Teringin sangat jadi ulat ulat buku, tapi payah juga kalau tak ada semangat yang kuat. Jadi, saya perlu teruskan memandang buku-buku itu supaya nanti timbul keinginan untuk rajin membaca!

No comments: