Saturday 30 July 2011

Ramadhan yang dinanti...


Puasa bermaksud menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa bermula daripada terbit fajar sehingga terbenam matahari. Selain makan dan minum, umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengumpat dan bergaduh. Umat Islam juga digalakkan bersedekah, serta meningkat amal ibadah di sepanjang bulan yang penuh barakah ini.

Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya umatku tahu apa yang terkandung di dalam bulan Ramadhan, pasti mereka mahukan sepanjang tahun itu bulan Ramadhan.”


Ramadhan tiba lagi. Untuk Ramadhan kali ini, saya tidak dapat menyambutnya bersama keluarga di kampung. Memandangkan komitmen terhadap kerja yang bertalu-talu, memaksa saya untuk menyambutnya secara bersendirian. Tapi, tak mengapa saya sudah pernah merasakannya sewaktu menuntut ilmu di utara tanah air suatu ketika dahulu.

Saya mengharapkan Ramadhan kali ini adalah yang lebih baik daripada Ramadhan yang lalu. Semoga kita semua dapat memanfaat bulan yang penuh barakah ini dengan beribadah sebanyak mungkin. Inilah peluang terbaik untuk kita menambah amal dan bertaubat.

“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa” (Al-Baqarah 2:183)

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK 1432 H

2 comments:

Nik Shikin said...

Salam Ramadhan Kareem tuk salha di perantauan.....jgn sedih2 k...moga ramadhan tahun ni lebih baik k

Siti Salha Rosman said...

Terima kasih kak nik. Salam Ramadhan jugak. Tak sedih dah, hehe. Beraya di mana tahun ni?