Sunday 3 July 2011

KENTANG - Saharil Hasrin Sanin


Buku ini bukanlah sebuah novel atau sebuah cerita pendek mahupun antalogi puisi. Ia adalah himpunan contengan ilustrasi yang terdapat dalam sebuah blog milik penulisnya sendiri, Saharil Hasrin Sanin. 

Saya telah membaca separuh daripada buku ini semasa berada di dalam tren dari UKM menuju ke Seremban yang memakan masa hanya 45 minit. Buku ini ringan. Boleh dibaca di mana-mana jua anda berada. Di kedai makan, di atas pokok, ketika sedang beratur panjang untuk membeli burger atau apa saja keadaan sekalipun. Saya katakan begitu kerana buku ini tidak memerlukan pembacaan yang terlalu teliti. Ia sekadar ilustrasi seperti komik Ujang. Sangat kelakar. Bahasa yang sarkastik dan sinis. Siapa makan cili dia yang terasa pedas.


Tak sangka, kisah yang selalu diceritakan di blog akhirnya menjadi sebuah buku. Kalau macam tu, setiap blogger yang ingin terkenal, boleh la bukukan blog masing-masing. Hehe. Tapi dengan syarat, biarlah cerita yang bagus danbermutu. Tidaklah blog yang menjaja kisah peribadi tu nak dijadikan buku jugak. Agak-agak la kan? Apapun, ini suatu pendekatan yang baik. Semoga, Malaysia ni dapat melahirkan lebih ramai blogger yang berkualiti. Kalau saya bukukan blog saya ni, agak-agak ada orang nak beli tak? Haha!

Berbalik semula kisah Kentang. Saya suka kisah seorang bapa sedang membaca sisipan jawi akhbar Utusan Melayu. Situasi ini sehari selepas pemenang Juara Lagu diumumkan.

Katanya, "Mayat menang Juara Lagu?" Dia ulang lagi, "Mayat Uncle Husin menang Juara Lagu?" Dia tak puas hati dan membaca sekali lagi dengan kuat. "Mim ya ta...mayat kan?" Si anak yang mendengar ketawa terbahak-bahak!

Ha ha ha ha!

Kemudian, saya suka part dialog antara manusia dengan kerang. Halaman 136.

S: Terangkan sedikit tentang diri saudara.

J: "Nama saya kerang. Saya tinggal di tepi laut. Saya belum berkahwin tetapi memang berhasrat mahu berumahtangga dengan wanita idaman saya. Di waktu lapang saya suka mendengar muzik dan tersengih."

S: Tersengih macam mana yang saudara suka?

J: Tersengih macam kerang.

Ha ha ha!

Tetapi, ada juga beberapa halaman yang saya tak berapa nak faham. Contoh, ilustrasi gambar ayam, ABCD dan lain-lain. Buku ini telah memberitahu dan menunjukkan saya bagaipana rupanya ayam berak kapur. Ayam berak keluar kapur. Ha ha ha!

Serius kelakar. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai penulis, buku dan blognya, sila klik pautan ini: http://saharil.com/

P/s: AWAS! Buku ini mengandungi beberapa ilustrasi yang berbaur 18SX. Jadi, sila pantau anak-anak di bawah umur jika ingin membaca buku ini yang mungkin boleh dianggap komik seperti Kampung Boy. (Saya tak faham kenapa mesti ada unsur tersebut. Ops!)

2 comments:

Tasneem Yusmadi said...

Salha, memang suka baca novel2 yang tajuknya unik ye? hehe..kelakar laa..:D

Siti Salha Rosman said...

Tasneem, bukan apa, selalunya tajuk yang unik tu isinya pun unik jugak, hehe. Baca la blog dia, best dan kelakar sangat.