Friday 18 February 2011

Projek Tunas Mekar



Alhamdulillah. Setelah berkali-kali memohon, akhirnya saya diterima sebagai perunding muda atau lebih tepat lagi perantis Projek Tunas Mekar Negeri Selangor untuk siri ketiga. Saya sangat berbesar hati dan sukacita dengan perlantikan ini.

Projek Tunas Mekar merupakan satu program perantis keusahawanan yang melibatkan graduan terpilih ditempatkan bersama pengusaha kecil dan sederhana (IKS) yang sesuai dan mengikut bidang yang diminati oleh graduan. Seorang pensyarah UiTM akan ditugaskan menjadi kaunselor perniagaan kepada graduan dan pengusaha tersebut. Pengusaha adalah pemilik perniagaan.

Objektif utama projek ini adalah graduan dan pengusaha akan membantu meningkatkan prestasi perniagaan pengusaha dan pengusaha pula dapat membantu graduan mendapatkan pengalaman praktikal dalam dunia perniagaan. Win-win concept macam tu. Saya berharap sangat pengusaha saya nanti seorang yang tidak lokek ilmu dan boleh memberi tunjuk ajar kepada saya.

Pengambilan graduan Tunas Mekar setiap tahun tak ramai. Untuk Negeri Selangor saja hanya 38 orang. Jadi, sesiapa yang diterima tu memang bertuah. Gunakanlah peluang yang ada ni sebaik mungkin. Syarat-syarat untuk mengikuti projek ini tak banyak. Anda mestilah seorang pemegang Diploma atau Ijazah dari mana-mana universiti yang diiktiraf. Sepanjang tempoh satu tahun, graduan akan diberi elaun sebanyak RM800.

Saya telah terpilih untuk mengikuti projek usahawan ini di Selangor memandangkan permohonan di Negeri Sembilan belum dibuka. Apa yang saya minat? Saya berminat dalam bidang kek dan roti. Jadi, saya telah di tempatkan bersama seorang pengusaha kedai kek di Padang Jawa, Shah Alam.

Projek Tunas Mekar dijalankan selama setahun. Untuk tahun ini bermula 16 Februari 2011 hingga 15 Februari 2012. Jadi, selama setahun saya akan menuntut ilmu untuk menjadi seorang usahawan.  Namun,  graduan boleh mula berniaga selepas enam bulan jika mahu.

Kenapa nak jadi usahawan? Sebab saya dah fade-up mintak kerja! Sudah hampir dua tahun graduate tetapi saya masih belum punya kerja tetap. Ini sajalah peluang yang saya ada untuk meningkatkan prestasi diri. Kepada kawan-kawan sila berikan sokongan moral kepada saya untuk meneruskan projek ini okay. 

Jadi, selama setahun ni saya nak buat projek usahawan. Segala urusan yang tidak berkaitan akan ditangguhkan buat sementara waktu. Sekian...

Untuk informasi lebih lanjut: http://tunasmekar.uitm.edu.my/

2 comments:

Azfa said...

Dear Salha,
Good Luck and I'm sure you will be able to have ur own business in 6 months time!
Just focus and take one thing at a time..
regards n salam,
Azfa

Siti Salha Rosman said...

Thanks Madam.

InsyaAllah, I'll tried my best by giving my best. Itu yang saya harapkan. Thanks for supporting me =)