Thursday 24 June 2010

Mekar Sakura di Mimbar Cinta vs Hidayah Cinta


Membaca buku sakura ini ibarat merasai sendiri kecantikan bunga-bunga sakura. Dari muka surat pertama hingga akhir, sakura sokmo. Tapi, bila dah sampai bab akhir-akhir rasa jemu pula asyik-asyik sakura saja. Musim sakura gugur, pejabat menghadap pohon sakura, sungai sakura mengalir tenang…

Saya telah membaca Hidayah Cinta (HC) terlebih dahulu sebelum Mekar Sakura di Mimbar Cinta (MSMC). Sekali lagi, hati saya tertarik untuk membacanya kerana kulit muka depan buku ini. Izinkan saya komen hal yang negatif dahulu.

Selepas membaca kedua-dua buah buku, bagi saya, cerita di MSMC hampir 70 peratus menyerupai HC. Watak dan perwatakan, latar tempat dan kadang-kadang ayat yang sama juga digunakan untuk kedua-dua buku. Namun tidaklah secara keseluruhan. Contohnya seperti kisah Ahmad Atiq dalam cerpen betajuk Merdekalah Segera. Kisah ini ada di dalam HC. Tentang perjuangan rakyat Palestin menentang rejim Zionis. Mamaku seorang Jepun juga kisah ‘copy and paste’ dari MSMC ke HC barangkali.

Di awal pembacaan saya rasa sedikit bosan sebab dah tahu ceritanya berdasarkan HC. Sungguh! Banyak persamaan. Boleh dikatakan, setiap satu cerpen dalam MSMC mewakili setiap satu bab dalam Hidayah Cinta. Mungkin, penulis korek sikit MSMC untuk menulis HC pula. Perkara inilah yang membosankan pembacaan saya. Cumanya, saya berminat dan tertarik pada cerpen yang tiada kaitan dengan HC saja. Sepeti cerpen Pada Awan Langit Chiba dan Wardah Ain Salsabila. Kedua-dua cerpen ini saya beri lima bintang!

Komen yang positifnya, saya tabik spring kepada penulis kerana cerpennya sudah banyak yang terbit di surat khabar rupanya. Mungkin waktu itu era kegemilanagn penulis, sekitar tahun 2004 kerana cerpen beliau mudah sungguh keluar surat khabar. Ketika itu, saya masih dibangku sekolah, masih mentah dalam bidang penulisan dan tidak kenalpun siapa Addeen Bandarsepi itu. Selain itu, saya sangat suka bahasa ‘sakura’nya yang sangat berbunga mekar. Ada juga pengisian tentang ilmu agama. Kebanyakan kisah dakwah di Jepun digarap dengan baik. Bagi saya, antara kedua-dua buku ini, saya lebih suka HC.


Saya rasa, kepada sesiapa yang berminat untuk membaca antara dua buku ini, pilih antara satu saja pun tidak mengapa. Sebab, bagi saya kalau sudah baca Mekar Sakura di Mimbar Cinta, tak baca Hidayah Cintapun tak apa. Dan kalau dah baca Hidayah Cinta tak baca Mekar Sakura di Mimbar Cinta pun tak apa. Tetapi, kalau anda miliki kedua-dua bukupun tidak mengapa juga. Kerana setiap pesamaan itu ada juga perbezaan. Pembaca boleh menilai sendiri tahap penulisan seseorang terhadap buku pertama dengan buku keduanya. Ini cuma pandangan saya saja. Harap tidak ada pihak yang pertikaikan.

Apapun, tahniah buat penulis kerana tidak jemu menulis. Saya akan nantikan kemunculan Bara Cinta Canberra pula.

No comments: