Thursday 28 March 2019

Gunung Stong dan Air Terjun Jelawang

Pertama kali sertai trip hiking bersama Ohana Adventure. Trip ni boleh dikatakan santai je ala VIP la sebab tak jadi organizer. Ikut je apa yang depa buat. Makan pun tak payah nak tolong-tolong semua depa dah uruskan sebab depa ada AJK tukang masak.

Trip Gunung Stong ni aku join sebab Ita ajak. Dia cakap dah lama tak hiking, jadi aku pun on je lah sebab memang tengah tak ada trip pun. Ita dah ajak aku dari hujung tahun lepas. Rupanya, GEMA Selangor Backpackerz (GSB) pun ada plan nak buat trip juga waktu yang sama ni iaitu ke KorGa. Waduh waduh, disebabkan dah janji dengan Ita, kena lah tunaikan. tak baik mungkir janji tau.

Trip 3 hari dua malam (1-3 Feb 2019) bermula dari perjalanan malam Khamis 31 Jan hingga Ahad. Kami bergerak ke sana dengan menaiki van. Kebetulan kenal dengan Azlan dan kawan-kawannya, jadi kami pakat untuk sewa van je senang, ada driver. Nanti balik dah penat tak payah gaduh siapa nak drive

Jumaat, 1 Februari 2019 - Air Terjun Jelawang

Kami tiba di Masjid Mukim Jelawang sekitar jam 4-5 pagi. Siapkan diri, mandi dan solat. Dari masjid dah tak jauh nak ke starting point, seberang jalan je. Ada deretan kedai makan di seberang jalan tu, boleh sarapan dulu. Lepas tu boleh jalan kaki untuk masuk kawasan kebun dan terus mendaki.

Destinasi pertama pagi tu adalah Kem Baha di mana terdapatnya Air Terjun Jelawang. Pergerakan agak lambat waktu ni. Masing-masing mengemas beg tak sudah-sudah dan menunggu guide yang tak sampai-sampai. Dari sarapan pagi hingga nak dekat makan tengahari dah tak sampai juga. Akhirnya, jam 12.40 tengahari barulah kami boleh bergerak. Tak tahulah apa masalah mereka ni. Dah tengahari baru nak mula hiking panas oi.

Inilah Ita. Beg tu aku pinjam dari Azira.

Perjalanan menuju ke campsite santai je, lalu celah kebun getah. Tepat jam 3.30 petang kami tiba di campsite. Perjalanan sangat perlahan sebab ramai, hampir 40 orang tak silap aku. Jadi, bila trip ramai ni faham-faham je lah. Sampai campsite, letak beg dan terus melihat Air Terjun Jelawang yang gah tu. Subhanallah, cantik view dia. Memang betul-betul air terjun di puncak. Teringat CBL tahun lepas!

Duduk di atas batu. Di bawah tu ada air terjun, di belakang aku pun ada sungai dan air terjun. Bawah tu adalah jalan raya dan kawasan masjid yang kitorang berehat pagi tadi. Nampak macam rendah kan?

Kembali ke campsite, diorang dah siap tolong pasangkan fly. Makan malam belum siap, jadi bagi mengisi kekosongan perut, kami buat minum petang sendiri. Alhamdulillah, masuk hutan ni tak sah kalau tak ada kopi dan mi segera. Syok tau!

Masak satu mangkuk, kongsi ramai-ramai.

Siapa yang ada khemah boleh bawa sendiri. Siapa yang tak ada tu duduk bawah fly je. Itupun dah cukup bagus dah ni.

Sabtu, 2 Februari 2019 - Summit Attack

Summit attack ni tak bawa load pun sebab daypack. Beg semua dah tinggal di campsite. Jadi, bergerak ke puncak dengan membawa beg kecil saja yang boleh memuatkan air, snack dan set makan tengahari yang dibekalkan. Dari Kem Baha pukul 8.45am. Pendakian agak santai dan banyak rehat. Setiap waktu rehat tu lama gila sebab nak regroup. Maklumlah, trip ramai kannn. Aku rasa boleh sampai awal lagi ni.

Sarapan pagi tu adalah mi goreng dan nasi goreng.

Sate ikan atau lokcing kata orang Kelantan.

Sedap kalau makan panas-panas.

Permatang Bonsai

Sebelum tiba di puncak Gunung Stong, kami melalui Permatang Bonsai yang dipenuhi dengan pokok-pokok bonsai yang renek. Daunnya seperti pokok krismas. Sangat cantik dan segar basah selepas hujan. Pertama kali aku melihat pokok bonsai seperti ini di dalam hutan. Sewaktu di CBL dahulu, pokok bonsainya tidak seperti ini, lebih banyak periuk kera menghiasi dahan di sana sini. Kami berehat seketika di Permatang Bonsai, bergambar dan regroup sebelum meneruskan pendakian menuju Puncak Gunung Stong. Dah tak jauh dari sini.

Daun pokok ponsai yang basah dan berembun.

Gunung Stong, 1422M

Tiba di puncak Gunung Stong jam 12.20pm. Satu minit sebelum sampai puncak aku jatuh menyembah bumi sebab kasut tersangkut akar, kusyuk sangat rekod video masa tu tak pandang bawah. Apakan daya, waktu hujan dan trek lembab, habis baju berlumuran lumpur. Spoil gambar baju kotor. Mujur ada cover windbreaker merah tu.

Ada tupai di puncak ni. Semua orang berebut nak bagi dia makan.

Gunung Ayam, 1550M

Setelah berehat dan makan tengahari di puncak Gunung Stong, kami meneruskan pendakian menuju ke puncak Gunung Ayam. Jangan tanya kenapa nama dia Ayam sebab aku pun tak tahu. Ha ha ha. Kami tiba tepat jam 3.00 petang. Memang tak rasa penat sangat sebab cuaca sejuk berkabus. Seronok betul berjalan dalam sejuk ni. Rasa nyaman dan laju je pace masing-masing.

Inilah geng satu van yang gerak dari KL. Seronok jumpa kawan baharu.

Gunung Baha, 1450M

Jalan sedikit ke hadapan, kami tiba pula di puncak ketiga iaitu Gunung Baha jam 4.00 petang. Dekat sangat puncak Ayam dan Baha ni. Guling-guling je boleh sampai ha ha. Pemandangan di sini lebih cantik dari Stong dan Ayam sebab pokok-pokok di sini lebih jarak atau sikit.

Finally, berjumpa juga dengan periuk kera ketika kami menghampiri Gunung Ayam. Kecil dan comel. Satu tempat tu je aku jumpa, tiada di tempat lain. Mungkin bukan musim atau memang periuk kera kurang tumbuh di hutan Jelawang. Kalau kenal aku, aku ni memang pemburu periuk kera tegar. Ke mana saja hutan yang aku pergi pasti akan mengambil gambar periuk kera yang pelbagai rupa dan bentuk ni.

Alhamdulillah, selesai tiga puncak dalam masa satu hari. Tiba saja di campsite, terus berendam air sungai!

Ahad, 3 Februari 2019

Awan karpet di view point Air Terjun Jelawang sekitar jam 7.30 pagi. Kalau waktu tanpa awan tebal macam ni, kami boleh lihat pemandangan sekitar perkampungan di daerah Dabong. Boleh nampak rumah dan jalan-jalan raya yang tersusun. Bila waktu malam pula, banyak lampu-lampu jalan terang benderang menghiasi di sana-sini. Seperti dapat melihat dunia dari kaca mata burung, subhanallah. Cantik, sejuk dan berangin.

Gambar ni diambil pada jam 7.37 pagi. Subhanallah!

Sementara aku sibuk melihat keindahan dari hujung batu ni, mereka yang lain semua sedang seronok terjun dan sliding dekat batu besar. Memang syok ni mandi dekat air terjun ni. Air dia sejuk. Tapi aku tak mandi la dekat situ, segan sebab ramai lelaki. Aku celup-celup kaki je lepas tu duduk tepi makan biskut sambil tengok diorang sliding. Lepastu jadi tukang ambilkan gambar he he he.

Dekat batu ni la tempat diorang sliding. Ada tali dekat situ untuk panjat.

Disebabkan hari ni hari terakhir dan ada banyak masa lagi, jadi abang guide ajak kami pergi ke Air Terjun Tujuh Puteri. Kena mendaki sikit di celah batu dan air terjun. Siapa nak ikut boleh ikut. Aku tak dapat mandi terjun tiruk pagi ni jadi aku ikut abang guide.

Dari Kem Baha, kena mendaki kira-kira 30 minit untuk sampai ke air terjun tertinggi. Mungkin ada lagi yang lebih tinggi, tapi hujan semakin lebat jadi kami berhenti setakat ini saja. Banyak laluan hutan yang ditimpa dahan patah, jadi kami menelusuri laluan berbatu di tepi sungai. Result dia, masyaAllah. Amazing! Sejuk dan berkabus pula tu.

Sempat la diorang ni mandi sekejap kat atas ni. Air dia lebih deras berbanding di bawah sebab air terjun kat sini lebih tinggi dan curam. Cuma tak dapat dak duduk lama sebab hujan dan batu licin. Kena extra hati-hati. Ada banyak tempat best nak mandi kat sini.

Selepas turun dari Air Tejun Tujuh Puteri, kami terus bersiap kemas khemah dan beg untuk bergerak turun. Jam 2.00 petang semua dah siap, baru nak melangkah turun, hujan pun turun. Mujur tak lebat dan sekejap saja.

Ok, jom balik!

Review Trip Ohana

Pertama kali join trip Ohana Adventure, makanan memang sedap. Hari kedua dapat makan sate ikan atau lokcing bak kata orang Kelantan dan nasi goreng. Untuk lunch pack sepanjang pendakian 3 puncak pula, kami dibekalkan dengan nasi dan telur rebus masak kurma. Tapi yang ni aku makan tak habis sebab tak pedas dan nasi dah sejuk di atas puncak. Kebiasaannya, aku ada bawa sambal bilis masuk hutan, tapi kali ni tiada. Terlupa nak buat.

Cuma satu je la nak komen dari segi ikhtilat lelaki dan perempuan. Pengasingan khemah lelaki dan perempuan tak nampak pelaksanaannya. Malam tu aku nampak satu fly besar yang dijadikan dapur, ada lelaki dan perempuan tidur bawah satu fly yang sama. Memang tidur asing dalam hammock berbeza tapi masih di bawah fly yang sama dan benda ni sebenarnya tak patut berlaku. Penganjur sepatutnya lebih peka, lelaki dan perempuan kena tidur asing. Memang semua dan dewasa dan bukan budak sekolah, tapi benda yang perlu dijaga, dicegah kena buat.

Kemudian, tiada ground sheet khas untuk solat. Kena cari dan bentang sendiri. Mungkin sebab dah biasa join trip GSB solat berjemaah, tiba waktu solat terus bentang ground sheet untuk solat. Kalau tak berjemaah pun tapi ground tetap ada untuk sesiapa solat. Perkara ni aku bangkitkan dekat Ita. Dah terbiasa join trip GSB, sesekali join trip orang untuk kita tengok mana yang kena baiki atau mana yang perlu dikekalkan. Nak tegur direct takut sebab bukan trip sendiri. Itu saya yang tak berapa berkenan dengan trip Ohana ni. Yang lain semua ok.

***

Sekian saja perkongsian kali ini. Nak beritahu yang Gunung Stong memang best! View cantik, air terjun pun best! Trek pun tak susah, tiada bukit taubat. Santai-santai aja.

"In the process of discovering the world, we discover ourselves.  The more places you go to, the more you uncover bits of who you are."

Saturday 8 December 2018

Resipi Brownies Kedut

Sekali sekala post pasal resipi ni best juga. Asyik buku dan panjat gunung je kan, hehe.

Ok, disebabkan ramai kawan-kawan di Instagram dan Facebook yang bertanya tentang resipi brownies kedut, kali ni saya kongsikan resipinya. Resipi ni dapat dari blog Masam Manis, Kak Ita, beberapa tahun dulu. Terima kasih Kak Ita sebab sudi kongsi resipi. Resipi ni saya dah hafal dalam kepala dah sebab senang sangat. InsyaAllah sedap, boleh cuba buat di rumah.

Bahan-bahan:

100g tepung naik sendiri
30g serbuk koko

Cara-cara penyediaan:

1. Cairkan coklat dan butter atas dapur dengan api sederhana. Ketepikan.
2. Pukul telur menggunakan whisk.
3. Masukkan gula kastor dan gula perang.
4. Tambah sedikit esen vanila.
5. Masukkan bancuhan coklat yang dicairkan tadi. Gaul sebati.
6. Akhir sekali, masukkan tepung dan serbuk koko yang siap diayak ke dalam adunan. Kaup balik pakai spatula.
7. Tuang ke dalam loyang saiz 9" atau apa-apa saiz pun tak kisah. Bakar pada suhu 170°c selama 30-40 minit.

Kedut tu subjektif. Ramai yang tanya kenapa dia buat brownies tak kedut. Saya sendiri buat kadang-kadang kedut, kadang-kadang tak kedut. Ada yang kata sebab jenis butter, kaedah pembuatan dan suhu api di dalam oven. Tapi tak juga sebenarnya. Saya guna buttercup biasa pun cantik juga kedutnya. Jadi, janganlah runsing ya. Brownies tu jadi dan sedap je kalau kita gunakan bahan dan sukatan yang betul.

Ok, selamat mencuba! 😄

Kalau nak lebih sedap, boleh letak nutella sebagai hiasan.

Saturday 29 September 2018

Trip Gunung Tok Nenek Single

Hari tu ada yang tanya, "Kau pergi hiking sorang ke?"

Ok, perkataan 'single' di sini membawa maksud satu gunung sahaja. Kebiasaan orang buat trip YYBTN iaitu Gunung Yong Yap, Gunung Bubu dan Gunung Tok Nenek. Kalau 3 gunung dipanggil YYBTN, kalau satu sahaja dipanggil single.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, berjaya juga ikut trip Wanie untuk ke Gunung Tok Nenek. Dulu masa tahun 2016 aku dah pernah buat YYBTN bersama Gema Selangor Backpackerz tapi waktu tu tiba di puncak Gunung Tok Nenek waktu malam, tak nampak view. Jadi, trip kali ni adalah untuk menebus kembali view yang tak nampak.

4 Ogos 2018, Sabtu

Bila buat trip single dua hari satu malam ni, perjalanan pun sedikit santai dan tidak terburu-buru. Perjalanan bermula pada hari Jumaat malam 3 Ogos 2018 dengan menaiki kereta. Tiba di kawasan Lojing, Kelantan sebelum menaiki powil untuk ke hutan simpan Lojing.

Suka sangat dengan tumbuhan berlumut di puncak, cantik!
Bercerita tentang kasut sewaktu pendakian, ini bukan pertama kali aku sertai trip laluan hardcore yang melalui laluan berakar, merangkak bawah pokok buluh, meredah sungai, melalui selut dan sebagainya. Dan juga bukan pertama kali kasut hiking hancur gara-gara laluan itu semua. Beli kasut mahal pun, kalau hardcore tetap akan koyak.

Susunan batu bertingkat ini adalah untuk memberitahu tentang arah laluan yang betul.
Sewaktu tiba di starting point, kami melalui anak sungai sebagai permulaan langkah. Di hadapan, terdapat beberapa batang sungai lagi untuk diredah. Jadi, aku buka kasut hiking dan memakai sandal, ikat ketat-ketat. Agak selesa meredah sungai. Keadaan menjadi tidak berapa selesa bila tiba di laluan pokok buluh. Kemudian, tukar semua kepada kasut hiking untuk laluan berbatu dan berbuluh. Begitulah kerjanya sehingga tiba di campsite.

Bukan sahaja trip yang santai, makan tengahari dan malam juga mewah dan sedap. MasyaAllah.

Depa siap bawa kicap okay.

Inilah campsite kami.

5 Ogos 2018, Ahad

Kami bangun seawal jam 4 pagi untuk sunrise attack. Dalam kesejukan pagi tu, menggigil juga la nak gerak. Biasalah, cuaca dalam hutan sedikit sejuk berbanding di luar hutan. Katanya dua jam hiking untuk sampai puncak. Ketika waktu sudah menunjukkan jam 6.30 pagi, kami berhenti sekejap untuk menunaikan solat Subuh on track, memang betul-betul on track, haha.

Nampak tak muka I seronok gila dapat sampai puncak dengan pemandangan yang lawa macam ni.
Tak jauh dari tempat solat, kami sudah pun tiba di puncak. Subhanallah pemandangan dia, cantik betul. Bersyukur sangat sebab cuaca sangat baik dan cantik. Tertebus sudah trip YYBTN dulu.

Kira-kira jam 10 pagi, kami semua bergerak turun sebab dah ada group lain yang sampai puncak, beri peluang kepada mereka pula. Perjalanan turun tak lama pun, sejam je. Tapi aku mengambil sedikit lama sebab sibuk merekod video dan mengambil gambar. Orang lain dah lama sampai bawah haha.

Semua orang ambil gambar di bucu hujung tu, tapi aku takut, aku duduk dalam sikit.
Di sini aku berjumpa dengan tumbuhan yang cantik. Periuk kera di sini juga comel-comel.

Sekian saja perkongsian trip dua hari satu malam di Gunung Tok Nenek. Ok, lepas ni tak nak repeat dah. Oh, lupa nak beritahu. Sewaktu menyertai trip ni, aku baru beberapa hari beli handphone baharu, Xiomi Redmi Note 5. Jadi, gambar-gambar ni semua dari Xiomi, alhamdulillah puas hati gambar cantik.