Monday, 2 January 2012

Dua ribu dua belas dan Ustaz Azhar Idruz

Kira-kira lebih tujuh puluh ribu yang hadir mendengar ceramah Ustaz Ahar Idrus di Dataran Shah Alam, malam tahun baharu yang lalu. Selepas mendengar pengumuman itu, saya jadi teruja dan bersemangat untuk duduk mendengar ceramah sehingga habis.

Apa yang ingin saya ceritakan di sini adalah keperbezaan sambutan tahun baharu di Dataran Shah Alam dengan tempat-tempat yang lain. Kebiasaanya, sambutan tahun baharu sinonim dengan konsert dan bunga api. Tetapi, berbeza untuk hari itu. Acara pada malam itu berkonsepkan Islamik dan santai. Tidaklah terlalu sarat dengan ceramah agama seperti kebiasaan.

Acara dimulakan dengan nyanyian lagu-lagu dakwah oleh beberapa artis. Kemudian, Ustaz Ahar Idrus naik ke pentas bersama Zizan Raja Lawak sebagai tukang baca soalan. Saya mengambil tempat di bahagian hadapan pentas bersama seorang kawan. Kawan saya sangat teruja dapat melihat UAI. Sehingga pulang ke rumah, tak habis-habis bercerita tentang keterujaannya.

Antara soalan yang dikemukakan malam itu adalah, 'memakai tudung itu tak wajib, yang wajib adalah menutup aurat'. Alhamdulillah, UAI dapat menjawab soalan dengan baik dan jelas. Kemudian, soalan berkenaan alat muzik, benarkah ia najis? Jawapan UAI: boleh sekadar untuk berhibur, tetapi jangan sampai jadi najis. Maksudnya, jangan terlalu leka sehingga melalaikan. Terdapat banyak lagi soalan-soalan yang menarik. Dan kalau masih ada lagi yang tak kenal dengan UAI, rajin-rajinlah buka YouTube. 


Tiba detik countdown tahun baharu 2012, tiada laungan 10 hingga 1 dan tiada  juga tembakan bunga api, sebab kata UAI, itu suatu pembaziran duit rakyat. Lebih baik sedekahkan ke rumah anak yatim atau hulurkan bantuan kepada pihak yang lebih memerlukan. Jadi, kami semua sambut dengan nyanyian Asmaul Husna. Diikuti dengan bacaan doa tahun baharu oleh UAI.

Selepas malam tahun baharu, ramailah yang bercerita di Facebook berkenaan UAI. Dan secara tiba-tiba UAI menjadi fenomena di Facebook, YouTube dan perbualan seharian bersama teman-teman. Rata-rata yang hadir malam itu adalah muda mudi bertudung labuh dan berkopiah. Alhamdulillah, sejuk mata memandang. Persis ceramah PAS! Selamat tahun baharu semua. Jangan lupa tanamkan azam dan kalau ada yang tertunggak, settlekan terlebih dahulu. Semoga berjaya 2012. Ok, peace with love, takbir!


P/s: Kata kawan saya, ini barulah nampak macam negara Islam!

No comments: