Sunday, 29 May 2011

Sekeping Hati Yang Kuat

Eh, panjangnya tajuk blog? Biarlah. Sudah lama saya tak update blog. 

Ingatlah bahawa Allah akan menguji hambaNya yang mengaku beriman dengan dugaan.

Kadang-kadang betul juga kata orang, “Teman ketawa memang ramai. Tapi, teman ketika berduka…semua lari”. Macam ni ke kawan? Kata orang lagi, cari teman yang boleh pinjamkan bahu untuk menangis. Tapi, bahu siapa? Masing-masing tak mahu basahkan baju dengan air mata orang lain. Betul tak? Kawan jenis apa kamu ni? Semoga saya menjadi kawan yang baik kepada kamu semua.

Kamu jangan salah faham. Saya tidak menyalahkan sesiapa. Tak mengapa, kerana Allah sajalah tempat terbaik untuk mengadu. Sesungguhnya, Dia yang lebih mengetahui segala apa yang di hati kamu, biarpun sekecil zarah!

Kita kalau baik sangat pun orang kutuk dan ada orang mengata jugak. Baik dengan orang salah, jahat dengan orang pun lagi lah salah. Entah kenapa dengan manusia zaman sekarang. Jadi, sabar sajalah dengan manusia yang macam tu. 

Sesungguhnya, perbuatan-perbuatan baik itu dapat melindungi serangan-serangan jahat. – Riwayat Al-Tirmizi dan Ahmad 

Biasalah, hidup macam bumi (roda). Kadang-kadang panas terik. Kadang-kadang hujan, ribut, taufan. Kemudian redup. Siang-malam-siang-malam-siang-malam. Kalau semuanya sama saja, tak best lah hidup ini kan?

Kepada teman-teman blogger yang dilanda masalah, musibah, dugaan…ingatlah Allah itu ada. Jangan berputus asa kalau gagal atau kena marah atau kena buli. Wasiat Imam Hasan Al-Banna: Putus asa itu bukannya sifat seorang Muslim. 

Kawan-kawan, jangan bila dah sakit atau susah je baru nak ingat Tuhan.

Sekian.

P/s: Entah kenapa entri saya kali ni berbaur luahan perasaan. Ah! Semua orang ada perasaan bukan?

2 comments:

Tasneem Yusmadi said...

Hidup ni macam video game. Makin tggi level, makin susah dugaannye. Semoga Salha bertahan dan bersabar dlm melalui 'jalan' hidup yang berbatu2..:))

Siti Salha Rosman said...

Terima kasih Tanem. Betul tu, hidup pun macam video game jugak. Mana ada orang yang tak pernah susah kan? Jadi, kena bertahan je la. Itu sebab setiap hari kte berharap kte kuat.

Rindu kamu!