Thursday 10 June 2010

Mencari ulat di celah buku



Sejak kebelakangan ini, saya sangat rajin membaca buku. Suatu perubahan yang sangat drastik dan perkembangan baik untuk diri sendiri. Sebelum ini, saya cukup jarang membaca. Buku yang baharu dibeli, kena tunggu sehingga dua tahun barulah dibaca. Saya mempunya satu sikap suka bertangguh. Lama-lama tidak buat. Saya suka membaca tetapi tidak rajin membaca.
Sebenarnya, sejak saya bekerja di sebuah kedai gambar, rutin harian saya mula berubah. Saya banyak menghabiskan masa dengan termenung dan berbual kosong dengan rakan. Jika ada pelanggan datang, barulah ada kerja. Jadi saya menggunakan inisiatif ini sebagai satu cara untuk menyelesaikan masalah. Iaitu membaca. Buku yang saya peroleh semasa PBAKL lalu, daripada lima hanya satu yang terusik. Setiap hari saya membawa buku. Setiap saat yang berlalu itu juga saya isikan dengan membaca. Saya tidak lagi termenung menunggu durian jatuh.
Alhamdulillah, setakat tiga minggu bekerja, saya sudah boleh menghabiskan sebuah novel. Biar lambat, asalkan baca daripada tak baca langsung. Selepas berjaya menghabiskan sebuah novel, saya cukup yakin boleh menghabiskan bacaan seterusnya yang banyak tertangguh. Kalau dulu, bila tengok buku di rak buku rumah kakak, rasa takut-takut nak pinjam. Biarlah…nanti dulu. Tunggu habiskan buku tu dulu baru boleh pinjam. Tapi sekarang dah tak rasa malas nak pinjam. Sebab saya sudah ada azam baharu, nak mencari ulat di celah buku! Cari sampai dapat, selagi tak dapat jangan berhenti membaca. Tetapi, benarkah ada ulat di celah buku?

1 comment:

Siti Salha Rosman said...

Terima kasih atas komen yang dikirim dan sedikit pautan blog anda yang menarik.