Sunday, 7 February 2010

Pengalaman Indah

Kampus UiTM di kaki Gunung Jerai tinggal kenangan

(untuk tatapan teman-teman yang tidak sempat membaca akhbar Berita Harian bertarikh 4 Februari 2010)

Pada mulanya saya agak keberatan untuk berjauhan dari keluarga ketika menerima tawaran mengikuti pengajian Diploma Pengajian Perniagaan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kedah di Merbok, Sungai Petani, Kedah. Demi mengejar impian, saya mencabar diri untuk kekal di institusi itu. Sepanjang tempoh pengajian, rakan-rakan adalah keluarga baru saya. Kami berkongsi segala suka duka bersama. Walaupun kami datang dari negeri berbeza, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Kuala Lumpur, Selangor malah saya sendiri dari Negeri Sembilan, kami tidak mengalami sebarang masalah komunikasi walaupun dialek digunakan berbeza. Saya berkesempatan belajar dialek mereka dan kadangkala sama-sama ketawa apabila mendapat tahu beberapa perkataan yang kelakar bunyinya, namun mereka tidak kisah . Perkara biasa bila kita berada di tempat orang. Ada juga yang sudah berjaya menguasai dialek Kedah hanya di semester pertama.

Kampus UiTM Kedah terletak di lokasi yang amat strategik meskipun berada di penghujung bandaraya Sungai Petani selain dikelilingi pokok getah dan keindahan sawah padi. Saya amat bertuah kerana berpeluang menimba pengalaman di negeri jelapang padi ini. Selain berlatar belakangkan pemandangan Gunung Jerai, lokasi UiTM juga berdekatan dengan tapak perlancongan Muzium Arkeologi Lembah Bujang. Terdapat banyak replika candi Lembah Bujang di sana yang kebanyakannya cukup unik jika dijadikan lokasi untuk mengabadikan gambar sebagai kenangan mahupun foto perkahwinan. Selain lokasinya yang terletak di kaki Gunung Jerai, ia juga bersebelahan dengan air terjun yang mengalir dari atas gunung. Cukup mendamaikan.Tanjung Dawai terletak kira-kira 10 kilometer dari kampus dijadikan 'port' pelajar bersantai pada hujung minggu. Sambil menikmati hidangan, dapat pula menyaksikan pemandangan indah matahari terbenam. Saya juga tidak melepaskan peluang untuk menikmati keseronokan di sana.

Tiga tahun menimba ilmu, menyedarkan saya betapa Kedah kaya dengan khazanah alam. Lambakan tapak perkhemahan di sekitar negeri ini juga daya tarikan untuk bercuti mahupun menjalankan aktiviti persatuan. Titi Hayun, Sedim, Lata Mengkuang, Lata Chelak, Lata Bayu, Air Terjun Bendang Man, Air Terjun Tupah, Kem Singkir (sebut betul dengan dialek Kedah ialah Singkiar), Bukit Hijau, Serendah Sekebun Bunga, Pantai Merdeka dan beberapa tempat lagi yang tidak disebut, sememangnya menjadi tumpuan pelajar untuk mengadakan aktiviti.

Semester akhir adalah kemuncak segala-galanya apabila saya dan rakan sekelas berbincang apakah cara yang boleh menutup kisah tiga tahun kami di UiTM Kedah sebagai kenangan Happ
y Ending yang tidak akan dilupakan. Kami akhirnya bersepakat untuk berkelah di kawasan air terjun Bukit hijau. Kami mengumpul wang bagi menampung perbelanjaan untuk berbeku seperti ikan, ayam, sosej, nasi serta makanan tambahan lain. Setelah tiga tahun kami bersama satu kelas, masih ada yang belum mengenali antara satu sama lain. Di sinilah segala persoalan terjawab. Membuatkan perpisahan di hujung semester nanti terlalu sukar untuk dihadapi.

Itu adalah percutian pertama dan terakhir kami sebagai rakan sekelas. Kini masing-masing sudahpun tamat Diploma. Ada yang menyambung pelajaran di UiTM Shah Alam mahupun cawangan dan ada juga yang bekerja. Biarpun kini kami sudah jarang berjumpa, namun tetap kekal berhubung melalui telefon dan internet.


SITI SALHA MD ROSMAN

JEMPOL, NEGERI SEMBILAN

(ini adalah teks penuh yang tersiar di akhbar Berita Harian dalam sisipan Varsiti bertarikh 4 Februari 2010. Sebenarnya ada lagi, tetapi disunting oleh editor. Saya sediakan untuk anda.)

Percutian Bukit Hijau pasti tidak akan dilupakan. Namun ada dua perkara yang tidak sempat saya tunaikan. Yang pertama, saya tidak berjaya menguasai sepenuhnya dialek Kedah. Semacam lidah kelu sangat untuk menyebut ‘hang tau dak’. Tetapi masih boleh memahami dan mengajuk sepatah dua. Kedua, saya sedikit terkilan kerana tidak berpeluang untuk bercuti ke Pulau Langkawi meski itu adalah salah satu impian saya juga sejak menjejakkan kaki di UiTM Kedah. Akhir sekali, tahniah kepada semua kawan-kawan terutamanya DBS 6A UiTM Kedah (Jun 2006-Mei 2009) yang telah bergelar graduan di konvokesyen ke-71 UiTM pada 25 Oktober tahun lalu.


*Saya ingin meminta maaf kepada rakan-rakan yang wajahnya tersiar di akhbar, tetapi ada yang tidak berapa terang atau ada aksi yang tidak berkenan. Maaf juga kepada Faris kerana fambarnya tiada di dalam foto berkenaan kerana dialah yang menjadi jurugambar waktu itu. Itupun setelah diberitahu oleh Amir dengan kiriman SMSnya. Dan juga kepada rakan-rakan sekelas yang lain, yang gambarnya tidak ada mahupun tidak mengikuti perkhelahan di Bukit Hijau. Sebenarnya, gambar yang

saya emelkan banyak, nak dikatakan semua wajah . Tetapi, tersiarnya artikel ini di akhbar atas kehendak editor. Tulisan saya juga telah disunting, tidaklah sebagus yang tersiar. Tidak terlintas langsung untuk saya mengamalkan sikap pilih kasih. Pemilihan gambar-gambar itu mungkin daripada tulisan saya yang lebih terkesan di Bukit Hijau. Jadi, saya teramatlah berharap teman-teman semua memahami prosedur penerbitan. Usah khuatir, meski ada beberapa wajah tidak tersiar, tetapi saya tidak akan pernah lupa bahawa anda semua terutama DBS 6A, pernah hadir dalam hidup saya dan sudah pasti akan tersemat di dalam lipatan sejarah hidup saya. Minta maaf sekali lagi, kepada hati-hati yang berkecil atau hati-hati yang berbesar. Saya insan yang tidak lepas dari melakukan kesilapan.

Walaupun ada wajah-wajah di atas tidak tersiar di akhbar,

tidak bermakna saya lupa. Anda tetap di ingatan.

5 comments:

nor isneini said...

suke la tengok kt hepi2 dulu..
even ade masalah2 yg dtg...huk.huk..

Siti Salha Rosman said...

ye nani, hehe.bila tengok balik gambar rasa sedih lak aku. sebab aku kan jauh dari korang,huhu..

Amir aka T-Rex said...

aku copy nie letak kt blog aku. hehe...

mai la datang shah alam jumpa kami d sini

nor isneini said...

amir, ape ni main copy2..;p

Siti Salha Rosman said...

Amir,
copy? teh tak nak..:P
insyaAllah.bila2 free aku datang ek.aku rindu la kat korang,hehe.

nani,
ada blog gak?hehe...leh tambah kawan.bagus2. santek blog si gadis biasa...;)